HomeGlobalNew York Times saman Microsoft dan OpenAI

New York Times saman Microsoft dan OpenAI

 

AKHBAR New York Times memfailkan tuntutan mahkamah terhadap Microsoft dan OpenAI pada Rabu kerana pelanggaran hak cipta, mendakwa platform kecerdasan buatan (AI) mereka mewakili persaingan tidak adil dan ancaman kepada akhbar bebas dan masyarakat.

Ini adalah cabaran hak cipta pertama daripada organisasi media utama Amerika, menurut Times. Akhbar itu telah meminta mahkamah persekutuan di Manhattan untuk menahan defendan bertanggungjawab ke atas “berbilion dolar sebagai ganti rugi berkanun dan sebenar” untuk “menyalin dan menggunakan karya unik Times yang menyalahi undang-undang.” Ia juga menuntut syarikat memusnahkan mana-mana model chatbot dan data latihan yang menggunakan bahan berhak cipta saluran itu.

“Defendan berusaha untuk bebas menggunakan pelaburan besar Times dalam kewartawanannya,” kata aduan itu, menuduh Microsoft dan OpenAI “menggunakan kandungan Times tanpa bayaran untuk mencipta produk yang menggantikan Times dan mencuri penonton daripadanya.”

Microsoft dilaporkan telah komited untuk melabur AS$13 bilion ke dalam OpenAI dan telah menggunakan beberapa teknologinya dalam enjin cariannya, Bing.

Dalam satu contoh yang disebut dalam tuntutan mahkamah, Semak imbas Dengan Bing yang dikuasakan oleh ChatGPT memaparkan hasil “dihasilkan semula hampir verbatim” daripada tapak semakan produk Times Wirecutter, tetapi tidak mengaitkan kandungan dan mengalih keluar pautan rujukan yang digunakan oleh akhbar untuk menjana komisen daripada jualan, mengakibatkan kehilangan hasil.

Microsoft dan OpenAI “memberi penekanan khusus” pada penggunaan kewartawanan Times kerana “kebolehpercayaan dan ketepatan bahan yang dilihat,” dakwa akhbar itu.

“Jika Times dan organisasi berita lain tidak dapat menghasilkan dan melindungi kewartawanan bebas mereka, akan ada kekosongan yang tidak dapat diisi oleh komputer atau kecerdasan buatan,” dakwa aduan itu, sambil menambah, “Kurang kewartawanan akan dihasilkan, dan kos kepada masyarakat akan menjadi besar.”

Akhbar Amerika Syarikat (AS) itu direkod menyatakan bahawa ia telah menghubungi OpenAI dan Microsoft pada April untuk meneroka “penyelesaian yang baik” mengenai isu hak cipta, tetapi tidak berjaya. Beberapa saluran media lain telah mencapai persetujuan dengan OpenAI untuk penggunaan kandungan mereka, termasuk Associated Press dan Axel Springer, pemilik Politico dan Business Insider dari Jerman.

Akhbar itu diwakili oleh Susman Godfrey, firma guaman sama yang telah memfailkan tuntutan tindakan satu pihak yang dicadangkan terhadap Microsoft dan OpenAI awal bulan ini, dan mewakili Sistem Pengundian Dominion dalam kes fitnahnya terhadap Fox News berkaitan pilihan raya presiden AS 2020.

Microsoft dan OpenAI masih belum menjawab tuntuan tersebut. – RT

Author

Pilihan Editor