HomeGlobalPenembak tepat Israel bunuh ibu, anak perempuan di dalam gereja Katolik di...

Penembak tepat Israel bunuh ibu, anak perempuan di dalam gereja Katolik di Gaza

BANDAR GAZA, Palestin: Seorang penembak tepat Israel pada Sabtu membunuh seorang ibu dan anak perempuannya dan mencederakan tujuh yang lain di satu-satunya gereja Katolik di Genting Gaza, kata pihak berkuasa Gereja Katolik Latin tempatan.

“Seorang penembak tepat tentera Israel membunuh dua wanita Kristian (Nahed dan anak perempuannya Samar) di dalam paroki Keluarga Suci di Gaza pada Sabtu,” kata pejabat media Latin Patriarchate, yang berpangkalan di kota Baitulmaqdis, walaupun gereja itu berada di Kota Gaza.

Pejabat itu berkata, seorang daripada wanita itu terjatuh ketika cuba menyelamatkan seorang lagi ketika mereka menuju ke biara biarawati. Selain itu, tujuh lagi cedera ketika cuba memberikan bantuan, katanya.

“Tembakan dihalakan ke arah mereka di dalam dinding biara, dan tiada penentangan di kawasan itu,” tambahnya.

Sebuah kenderaan artileri Israel “menyasarkan biara Sisters of Mother Teresa (Mubaligh Amal) di Gaza City, yang menempatkan lebih 54 orang kurang upaya, di dalam tembok gereja,” kata kenyataan itu.

Ia menambah: “Tangki bahan api dan penjana kuasa telah musnah, di samping kerosakan besar yang menyebabkan tempat itu tidak sesuai untuk didiami atau menyediakan penjagaan untuk orang kurang upaya.”

Kenyataan itu juga berkata tiga kanak-kanak cedera di dalam tembok biara pada Jumaat akibat serangan Israel ke atas bandar itu.

Semasa konflik semasa, yang bermula pada 7 Oktober, Israel menyerang gereja, hospital, dan sekolah, yang dilarang di bawah peraturan perang.

Israel mengebom Genting Gaza dari udara dan darat, mengenakan kepungan, dan melancarkan serangan darat sebagai tindakan balas terhadap serangan rentas sempadan oleh kumpulan Palestin Hamas pada 7 Okt.

Sekurang-kurangnya 18,800 rakyat Palestin, kebanyakannya kanak-kanak dan wanita, telah terbunuh dan 51,000 cedera dalam serangan Israel, menurut pihak berkuasa kesihatan Gaza.

Angka kematian Israel dalam serangan Hamas masih dikekalkan pada jumlah 1,200, manakala lebih 130 tebusan masih ditahan oleh kumpulan pejuang Palestin di Gaza, menurut angka rasmi. – Anadolu

Author

Pilihan Editor