HomeGlobalPeneroka haram Israel bunuh rakyat Palestin, cederakan 15 yang lain di utara...

Peneroka haram Israel bunuh rakyat Palestin, cederakan 15 yang lain di utara Tebing Barat

RAMALLAH, Palestin: Seorang warga Palestin terbunuh pada Sabtu dan 15 cedera akibat tembakan peneroka haram Israel di utara Tebing Barat yang diduduki.

Agensi berita rasmi Palestin, WAFA, mengenal pasti mangsa yang maut sebagai Ahmed Assi, 38, yang terbunuh dalam serangan peneroka haram terhadap bandar Qarawat Bani Hassan, barat Salfit. Ia berkata, Assi dibiarkan mati kehabisan darah kerana peneroka haram dan tentera Israel tidak membenarkan pegawai perubatan menghubunginya.

WAFA berkata bahawa peneroka haram dilindungi oleh tentera Israel semasa mereka mengamuk.

Datuk Bandar Qarawat Bani Hassan Ibrahim Assi memberitahu Anadolu bahawa peneroka haram menyerang rumah dan kenderaan dan tentera Israel hadir untuk melindungi peneroka haram.

Ketegangan memuncak di seluruh Tebing Barat sejak pertempuran meletus pada 7 Oktober antara kumpulan pejuang Palestin dan Israel di Gaza.

Seramai 253 rakyat Palestin telah dibunuh oleh tentera dan peneroka haram Israel di Tebing Barat sejak 7 Oktober selain lebih 3,100 cedera, menurut Kementerian Kesihatan Palestin yang berpangkalan di Tebing Barat. – Anadolu

Author

Pilihan Editor