HomeGlobalTentera Israel serbu pusat perlindungan di utara Gaza, halau penduduk Palestin keluar

Tentera Israel serbu pusat perlindungan di utara Gaza, halau penduduk Palestin keluar

 

BANDAR GAZA, Palestin: Tentera Israel pada Isnin menyerbu beberapa sekolah di mana penduduk Palestin yang kehilangan tempat tinggal berteduh dan menghalau mereka ke dalam kesejukan di utara Genting Gaza.

Pasukan tentera Israel menyerbu beberapa sekolah di kawasan Al-Faluja di Jabalia, mengusir wanita dan kanak-kanak keluar, dan menangkap orang lelaki, kata saksi mata kepada Anadolu.

Keadaan panik dan ketakutan berlaku di kalangan wanita dan kanak-kanak yang meninggalkan sekolah di bawah tembakan dan pengeboman Israel, tambah saksi mata.

Mereka juga berkata mereka terpaksa meninggalkan pusat perlindungan dengan tangan kosong, tanpa air, makanan, mahupun selimut untuk melindungi mereka daripada kesejukan Disember.

Tentera Israel masih belum mengulas mengenai penyerbuan ke sekolah-sekolah, yang – seperti bangunan awam lain – sepatutnya dilarang untuk diserang, di bawah peraturan perang.

Beribu-ribu rakyat Palestin telah mencari tempat selamat di sekolah – terutamanya sekolah yang dikendalikan oleh agensi PBB untuk pelarian Palestin, atau UNRWA – untuk berteduh selepas mereka kehilangan tempat tinggal akibat pengeboman berat Israel di seluruh Gaza.

Namun beberapa sekolah dilaporkan telah diserang oleh Israel, menyebabkan ratusan orang terkorban di kalangan rakyat Palestin.

Sekurang-kurangnya 18,205 rakyat Palestin terbunuh dan lebih 49,645 lagi cedera dalam serangan udara dan darat yang tidak henti-henti di Genting Gaza sejak 7 Oktober, berikutan serangan rentas sempadan oleh kumpulan pejuang Palestin Hamas.

Angka kematian Israel dalam serangan Hamas masih dikekalkan pada jumlah 1,200, menurut angka rasmi. – Anadolu

Author

Pilihan Editor