HomeGaya HidupVegetarian 'kurang risiko mendapat Covid-19 berbanding pemakan daging' - Kajian

Vegetarian ‘kurang risiko mendapat Covid-19 berbanding pemakan daging’ – Kajian

PEMAKANAN berasaskan tumbuhan dan vegetarian mungkin memainkan peranan penting dalam mengurangkan risiko Covid-19, satu kajian mendapati.

Penyelidikan, yang diterbitkan dalam jurnal BMJ Nutrition Prevention and Health, menyimpulkan bahawa insiden Covid adalah 39 peratus lebih rendah dalam kalangan orang yang makan diet berasaskan tumbuhan berbanding mereka yang makan daging.

Penemuan ini menyerlahkan kepentingan tabiat pemakanan dalam mempengaruhi kejadian penyakit berjangkit.

Pasukan yang diketuai oleh Julio Cesar Acosta-Navarro, seorang profesor di sekolah perubatan di Universiti Sao Paulo, mengkaji sekumpulan 702 sukarelawan.

“Lebih tinggi penggunaan makanan berasaskan tumbuhan, lebih besar perlindungannya,” kata Dr Acosta-Navarro kepada The National.

Peserta dibahagikan berdasarkan diet mereka antara omnivor dan kebanyakannya berasaskan tumbuhan.

Tiada perbezaan ketara dalam jantina, umur, atau pengambilan vaksin antara kedua-dua kumpulan.

Walau bagaimanapun, kumpulan berasaskan tumbuhan umumnya mempunyai tahap pendidikan yang lebih tinggi dan kadar keadaan perubatan yang lebih rendah dan ketidakaktifan fizikal.

Kesan kepada kadar jangkitan Covid-19

Daripada jumlah peserta, 47 peratus dilaporkan telah dijangkiti Covid-19.

Insiden ini adalah lebih tinggi dalam kalangan omnivor (52 peratus) berbanding dengan diet berasaskan tumbuhan (40 peratus).

Tempoh simptom tidak berbeza dengan ketara antara kumpulan, tetapi omnivor lebih berkemungkinan mengalami jangkitan sederhana hingga teruk.

Selepas melaraskan faktor termasuk berat badan, keadaan perubatan yang sedia ada, dan tahap aktiviti fizikal, penyelidik menyatakan tiada perbezaan keseluruhan dalam keterukan gejala.

Tetapi mereka yang mengikuti kebanyakan diet berasaskan tumbuhan atau vegetarian/vegan adalah 39 peratus kurang berkemungkinan dijangkiti daripada omnivor, penyelidik membuat kesimpulan.

“Sistem imun menggunakan pelbagai mekanisme pertahanan untuk memerangi jangkitan,” kata Dr Acosta-Navarro.

“Oleh itu, adalah perlu untuk mempunyai jumlah enzim antioksidan, vitamin dan peptida yang mencukupi. Tanpa mereka keupayaan sistem imun akan terjejas.

“Corak pemakanan berasaskan tumbuhan kaya dengan antioksidan, fitosterol dan polifenol, yang memberi kesan positif kepada beberapa jenis sel yang terlibat dalam fungsi imun dan mempamerkan sifat antivirus langsung.

“Vegetarian dan mereka yang mengamalkan diet berasaskan tumbuhan mengurangkan risiko penyakit kronik dengan morbiditi dan kematian yang tinggi, termasuk penyakit jantung iskemik, diabetes Jenis 2, hipertensi, jenis kanser tertentu dan obesiti, keadaan yang sama yang terbukti berisiko. faktor Covid-19,” kata Dr Acosta-Navarro.

Shane McAuliffe, rakan akademik pelawat kanan di NNEdPro Global Institute for Food, Nutrition and Health – yang tidak terlibat dalam kajian itu – mengakui penemuan itu tetapi memberi amaran bahawa itu adalah bidang “yang memerlukan penyiasatan yang lebih ketat dan berkualiti tinggi.”

Peningkatan global pemakanan berasaskan tumbuhan

Setelah dilihat sebagai pilihan gaya hidup khusus, diet berasaskan tumbuhan dan vegetarian telah mendapat momentum.

Peralihan istilah daripada “vegan” kepada “berasaskan tumbuhan” sekitar pertengahan 2010-an menandakan perubahan ketara dalam sikap, meluaskan tarikan diet ini.

Ketersediaan pilihan berasaskan tumbuhan telah bertambah baik secara mendadak sepanjang dekad yang lalu di kedai runcit dan restoran arus perdana.

Penjualan alternatif berasaskan tumbuhan kepada daging dan makanan tenusu melepasi $29 bilion pada 2020 dan diunjurkan mencecah $162 bilion menjelang 2030.

Ini mewakili sebahagian besar pasaran makanan protein global.

Syarikat-syarikat utama, termasuk Kroger, Nestlé, dan Unilever, sedang membangunkan produk berasaskan tumbuhan.

Bilangan vegan di Amerika Syarikat (AS) melonjak daripada 290,000 pada 2004 kepada hampir 10 juta pada 2019.

UK menyaksikan peningkatan 360 peratus dalam vegan sepanjang dekad hingga 2016.

Di Portugal, vegetarianisme meningkat sebanyak 400 peratus antara 2007 dan 2017, dengan undang-undang dilaksanakan untuk menawarkan pilihan vegan di kemudahan kerajaan.

Negara-negara Asia termasuk China juga menggalakkan pengurangan penggunaan daging untuk faedah kesihatan dan alam sekitar.

Produk makanan Australia yang didakwa sebagai vegan meningkat sebanyak 92 peratus antara 2014 dan 2016. – The National

Author

Pilihan Editor