HomeBerita'Mini Dhaka' di Klang pula digempur

‘Mini Dhaka’ di Klang pula digempur

KLANG: Satu lagi koloni pendatang asing tanpa izin (PATI) ala ‘Mini Dhaka’ digempur dalam serbuan Op Khas Aman di kawasan pangsapuri di Jalan Aman Perdana, di sini, hari ini.

Difahamkan 490 PATI ditahan dalam serbuan bermula kira-kira 2.30 pagi itu, yang diketuai Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7) Bukit Aman dengan dibantu Pasukan Gerakan Am (PGA) dan Jabatan Imigresen Selangor itu.

Serbuan menyasarkan pangsapuri lima tingkat yang dikelilingi kawasan perindustrian, selepas ia dikesan menjadi tumpuan warga asing yang rata-ratanya bekerja di kilang berhampiran.

Malah ada segelintir PATI menjalankan perniagaan kedai runcit dan menjual produk dari negara asal mereka bagi memenuhi permintaan pelanggan warga asing di pangsapuri berkenaan.

Dalam serbuan awal pagi itu, seramai 300 anggota dan pegawai polis lengkap bersenjata mengepung kawasan perumahan terbabit sebelum menyerbu dan memeriksa empat daripada lapan blok pangsapuri.

Difahamkan, pihak polis menjalankan risikan dan pemantauan hampir sebulan di kawasan itu susulan aduan dan maklumat orang ramai berhubung kebanjiran warga asing.

Ketika serbuan, kebanyakan PATI sedang lena tidur dan tidak sempat melarikan diri, namun ada juga yang cuba memanjat bumbung dan melompat ke dalam parit bagi mengelak dicekup.

Tinjauan di beberapa unit kediaman PATI terbabit mendapati kebanyakan mereka tinggal antara lima hingga enam orang serumah, malah ketika serbuan ada antara mereka tidur di bahagian dapur.

Beberapa PATI yang ditemui turut mengaku bekerja di beberapa kilang berhampiran dan duduk menyewa di kawasan itu, malah ada juga majikan yang menyewa unit rumah di kawasan itu untuk dijadikan penempatan buat pekerja mereka.

Berdasarkan maklumat awal, antara ditahan termasuk warga Bangladesh, Nepal, Afghanistan, Indonesia dengan antara kesalahan kesalahan dilakukan adalah tinggal lebih masa, tiada dokumen perjalanan sah dan lain-lain kesalahan.

Semua PATI berusia lingkungan 20-an hingga 50-an itu kemudian dibawa ke Depoh Imigresen Semenyih selepas proses dokumentasi selesai. – Berita Harian

Authors

Pilihan Editor