HomeGlobalHentikan pembunuhan beramai-ramai Israel di Hospital Al-Shifa, rayu Kementerian Kesihatan Gaza

Hentikan pembunuhan beramai-ramai Israel di Hospital Al-Shifa, rayu Kementerian Kesihatan Gaza

KEMENTERIAN Kesihatan Gaza pada Isnin menyeru Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dan institusi antarabangsa lain untuk menghentikan operasi berterusan Israel di kawasan Hospital Al-Shifa yang telah mengorbankan pesakit, pelarian, dan kakitangan perubatan.

Menurut jurucakap tentera Israel, Daniel Hagari, tentera sedang menjalankan ‘operasi tepat’ di sekitar hospital.

Kementerian dalam satu kenyataan berkata, kebakaran berlaku di pintu masuk, dan terdapat wanita serta kanak-kanak yang berteduh di hospital yang terjejas oleh asap.

Ia menambah bahawa komunikasi terputus, dan sejumlah besar pelarian terkandas di bangunan dewan operasi serta jabatan kecemasan.

Ramai rakyat Palestin kehilangan nyawa dan cedera, katanya, sambil menambah bahawa mereka yang cedera tidak dapat diselamatkan kerana api tidak dapat dipadamkan, dan setiap orang yang mendekati tingkap menjadi sasaran.

Hamas, kumpulan Palestin yang melakukan serangan rentas sempadan pada 7 Oktober 2023 yang membunuh 1,200 orang, secara berasingan menggesa Jawatankuasa Antarabangsa Palang Merah dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia untuk menunaikan tanggungjawab mereka dan melindungi kemudahan perubatan yang ditinggalkan di Gaza.

Israel telah melancarkan serangan ketenteraan maut ke atas Gaza sejak Oktober lalu, membunuh lebih 31,600 rakyat Palestin dan membawa wilayah itu ke ambang kebuluran. Tentera Israel telah mengubah enklaf itu menjadi runtuhan, menyebabkan penduduk melarikan diri, dan juga dituduh melakukan pembunuhan beramai-ramai di Mahkamah Keadilan Antarabangsa.

Keputusan sementara pada Januari mengarahkan Tel Aviv menghentikan tindakan pembunuhan beramai-ramai dan mengambil langkah-langkah untuk menjamin bantuan kemanusiaan diberikan kepada orang awam di Gaza.

Author

Pilihan Editor