HomeGaya HidupJangan abai kesihatan mata, amalkan peraturan 20-20-20

Jangan abai kesihatan mata, amalkan peraturan 20-20-20

MATA anda adalah bahagian penting dalam kesihatan anda. Orang yang boleh melihat bergantung pada mata mereka untuk memahami dunia di sekeliling mereka. Tetapi sesetengah penyakit mata boleh menyebabkan kehilangan penglihatan, jadi penting untuk mengenal pasti dan merawat penyakit mata seawal mungkin. Anda perlu ingat, menjaga kesihatan mata sama seperti pentingnya dengan menjaga kesihatan badan.

Berikut adalah petua penjagaan mata yang dikongsikan oleh portal medicineplus untuk membantu memastikan mata anda sihat:

  1. Makan makanan yang sihat dan seimbang

Diet anda harus mengandungi banyak buah-buahan dan sayur-sayuran, terutamanya sayur-sayuran berdaun kuning dan hijau. Makan ikan yang tinggi dalam asid lemak omega-3, seperti salmon, pir berduri, dan halibut juga boleh membantu mata anda.

2. Kekalkan berat badan yang sihat

Berat badan berlebihan atau mengalami obesiti meningkatkan risiko anda menghidap diabetes. Menghidap diabetes meletakkan anda pada risiko yang lebih tinggi untuk mendapat retinopati diabetik atau glaukoma.

3. Lakukan senaman dengan kerap

Senaman boleh membantu mencegah atau mengawal diabetes, tekanan darah tinggi dan kolesterol tinggi. Penyakit ini boleh menyebabkan beberapa masalah mata atau penglihatan. Jadi jika anda kerap bersenam, anda boleh mengurangkan risiko anda mendapat masalah mata dan penglihatan ini.

4. Pakai cermin mata hitam

Pendedahan matahari boleh merosakkan mata anda dan meningkatkan risiko katarak dan degenerasi makula yang berkaitan dengan usia. Lindungi mata anda dengan memakai cermin mata hitam yang menghalang 99 hingga 100% sinaran UV-A dan UV-B.

5. Pakai pakaian pelindung mata

Untuk mengelakkan kecederaan mata, anda memerlukan pelindung mata apabila bermain sukan tertentu, bekerja dalam pekerjaan seperti kerja kilang dan pembinaan, dan melakukan pembaikan atau projek di rumah anda.

6. Elakkan merokok

Merokok meningkatkan risiko mendapat penyakit mata yang berkaitan dengan usia seperti degenerasi makula dan katarak serta boleh merosakkan saraf optik.

7. Ketahui sejarah perubatan keluarga anda

Sesetengah penyakit mata boleh diwarisi, jadi adalah penting untuk mengetahui sama ada sesiapa dalam keluarga anda pernah menghidapnya. Ini boleh membantu anda menentukan sama ada anda berisiko tinggi mendapat penyakit mata.

8. Ketahui faktor risiko anda yang lain

Apabila anda semakin tua, anda berisiko lebih tinggi untuk mendapat penyakit dan keadaan mata yang berkaitan dengan usia. Adalah penting untuk mengetahui faktor risiko anda kerana anda mungkin boleh mengurangkan risiko anda dengan mengubah beberapa tingkah laku.

9. Jika memakai kanta sentuh, ambil langkah untuk mencegah jangkitan mata

Basuh tangan anda dengan baik sebelum anda memasukkan atau mengeluarkan kanta sentuh anda. Ikuti juga arahan tentang cara membersihkannya dengan betul, dan gantikannya apabila perlu.

10. Berikan mata anda rehat

Jika anda menghabiskan banyak masa menggunakan komputer, anda boleh terlupa untuk mengelipkan mata anda dan mata anda boleh menjadi letih. Untuk mengurangkan keletihan mata, cuba peraturan 20-20-20: Setiap 20 minit, alihkan pandangan kira-kira 20 kaki di hadapan anda selama 20 saat.

Author

Pilihan Editor