HomeGlobalIran guna senjata canggih dalam serangan balas ke atas Israel

Iran guna senjata canggih dalam serangan balas ke atas Israel

 

BEBERAPA senjata yang digunakan oleh Iran untuk memulakan serangan dron dan peluru berpandu ke arah Israel adalah lebih maju daripada apa yang ditemui Israel sebelum ini, lapor The New York Times.

Israel sebelum ini pernah menghadapi serangan udara daripada Gerakan Penentangan Palestin Hamas dan Jihad Islam Palestin, yang menampilkan roket dengan jarak serta ketepatan yang terhad.

Ini termasuk roket jarak dekat dari keluarga Grad, serta roket M-302 buatan Syria.

Selain itu, Hamas memiliki roket Fajr-5 dari Iran dan varian keluaran tempatan, masing-masing dengan jarak kira-kira 50 batu (80 kilometer), menurut laporan itu.

“Senjata yang digunakan Iran pada Sabtu boleh melakukan perjalanan lebih jauh, dan sebahagian daripadanya boleh bergerak lebih cepat,” menurut The New York Times.

Sumber tentera Israel yang dipetik dalam laporan itu menyatakan bahawa serangan itu terdiri daripada 185 dron, 36 peluru berpandu jelajah, dan 110 peluru berpandu permukaan ke permukaan, terutamanya dilancarkan dari Iran, dengan bahagian yang lebih kecil berasal dari Iraq dan Yaman.

Laporan itu juga memetik hantaran di X oleh Fabian Hinz, seorang pakar dalam ketenteraan Iran, menyatakan bahawa Iran mungkin mengerahkan peluru berpandu jelajah Paveh 351, yang dibangunkan oleh Kor Pengawal Revolusi Islam, yang mempunyai jarak yang melebihi 1,200 batu (1,931km), mencukupi untuk sampai ke Israel dari Iran.

“Peluru berpandu (dalam versi berbeza) juga telah diberikan kepada Houthi Yaman dan PMF Iraq,” tambah Hinz.

Satu lagi hantaran, oleh ahli Lembaga Penasihat Keselamatan Antarabangsa di Jabatan Negara Amerika Syarikat (AS), Jeffrey Lewis, dilaporkan mengenal pasti penggunaan peluru berpandu jelajah serangan darat oleh Iran, yang mampu membawa kira-kira satu tan bahan letupan.

Pada Sabtu malam, serangan balasan Iran yang dinanti-nantikan ke atas Israel bermula, pegawai Israel memberitahu Perbadanan Penyiaran Israel (KAN).

Tindakan balas Iran itu dijangka berikutan serangan Israel yang membedil konsulat Iran di Damsyik pada 1 April.

Walaupun Israel telah menyerang banyak sasaran Iran pada masa lalu, serangan ke atas konsulat meningkatkan ketegangan kerana ia menyasarkan wilayah Iran yang ‘berdaulat’, iaitu wakil diplomatiknya.

Washington telah memberi amaran kepada Iran agar tidak bertindak balas, walaupun Amerika gagal mengutuk pencerobohan Israel ke atas Iran, yang mengakibatkan 13 orang terbunuh, termasuk tujuh pegawai tentera. – The Palestine Chronicle

Author

Pilihan Editor