HomeGlobalLelaki tertua di dunia meninggal pada usia 114 tahun

Lelaki tertua di dunia meninggal pada usia 114 tahun

 

LELAKI tertua di dunia, Juan Vicente Perez Mora, meninggal dunia pada usia 114 tahun pada Selasa di Venezuela, menurut pegawai tempatan.

Petani yang telah bersara itu menjadi lelaki tertua yang masih hidup pada 2020, dan diiktiraf secara rasmi oleh Guinness World Records pada 2022, ketika dia berusia 112 tahun.

Perez meninggal dunia hanya dua bulan sebelum hari jadinya yang ke-115 di negeri Tachira, Venezuela, menurut Gabenor Freddy Bernal, lapor RT.

Perez dilahirkan di bandar El Cobre, di negeri Andes Tachira pada 27 Mei 1909 dan merupakan anak kesembilan daripada 10 anak. Petani itu, yang dikenali sebagai Tio Vicente, mula bekerja pada usia 5 tahun bersama bapa dan adik-beradiknya, membantu dalam penuaian tebu dan kopi, menurut kenyataan 2022 oleh Rekod Dunia Guinness.

Semasa masih bekerja dalam bidang pertanian, Perez terus menjadi sheriff di Caricuena pada 1948 dan bertanggungjawab menyelesaikan pertikaian tanah dan keluarga selama sepuluh tahun, kata Guinness.

Bapa kepada 11 anak, sehingga 2022 beliau mempunyai 42 cucu, 18 cicit dan 12 cicit.

Rahsianya untuk panjang umur, menurut Guinness World Records, adalah untuk bekerja keras, berehat pada hari cuti, tidur awal, minum segelas brandi setiap hari, mencintai Tuhan, dan sentiasa membawaNya dalam hati anda.

Pada masa ini orang tertua di dunia ialah Maria Branyas Morera, yang menyambut ulang tahun ke-117 di Catalonia, Sepanyol, bulan lalu.

Orang tertua yang pernah ada ialah wanita Perancis Jeanne Calment, yang hidup hingga umur 122 tahun dan meninggal dunia pada 1997, menurut Guinness.

Author

Pilihan Editor