HomeGlobalPalestin tuntut 'kekekebalan Israel' dihentikan

Palestin tuntut ‘kekekebalan Israel’ dihentikan

UTUSAN Khas Palestin ke Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), Riyad Mansour menyampaikan ucapan yang menarik pada Isnin di Perhimpunan Agung, menuntut agar ditamatkan ‘kekebalan Israel’, yang mana akan mampu membawa keamanan.

Di samping menekankan keperluan mendesak untuk menghentikan penyediaan senjata kepada Israel, Mansour juga menyeru agar dihentikan mempersenjatai Israel.

“Saya ulangi, hentikan mempersenjatai Israel. Anda semua, semua negara yang telah menyediakan Israel dengan senjata dan peluru untuk membunuh anak-anak kita dan wanita kita dan orang awam Palestin,” kata Mansour.

Beliau menggesa masyarakat antarabangsa untuk menamatkan perdagangan dengan penempatan Israel dan mempertanggungjawabkan mereka yang terbabit ke atas pembunuhan beramai-ramai dan penjajahan. Bukan sahaja individu tetapi mereka yang bertanggungjawab di peringkat tertinggi untuk dasar haram dan tidak berperikemanusiaan ini.

Anadolu melaporkan, Mansour seterusnya menegaskan tentang tiadanya keadilan dan keamanan, menyatakan Palestin berulang kali diminta memilih antara kedua-duanya tapi tidak pernah menerima walau satu daripadanya.

“Tiada jalan menuju perdamaian dengan ketidakadilan seperti itu. Tamatkan kekebalan Israel dan anda akan melihat bahawa keamanan akhirnya akan berada dalam jangkauan kita,” tambahnya.

Utusan Khas Palestin itu mempersoalkan PBB, bertanya, “Bagaimana mungkin pihak yang menjajah dan melakukan pembunuhan beramai-ramai boleh menjadi ahli penuh PBB dan pihak yang komited kepada peraturan undang-undang antarabangsa serta keamanan yang adil dan berkekalan tidak boleh?”

Mengambil perhatian bahawa mandat PBB dikawal oleh Piagamnya dan berpandukan undang-undang antarabangsa, Mansour berkata: “Perundangan yang bertujuan untuk menafikan keahlian kami, untuk menafikan keadilan untuk kami, untuk menafikan perwakilan kami dan melaksanakan hak kami yang tidak boleh dipisahkan untuk berada pada kedudukan yang sama dengan semua negara lain adalah tidak adil.”

Beliau menyimpulkan ucapan dengan menegaskan tempat Palestin yang sah di kalangan masyarakat negara-negara, dengan berkata, “Apa yang kami minta adalah untuk mengambil tempat kami yang sah dalam kalangan komuniti negara-negara.”

Author

Pilihan Editor