HomeGlobalRusia tuntut Ukraine serah suspek serangan pengganas Moscow

Rusia tuntut Ukraine serah suspek serangan pengganas Moscow

MOSCOW: Kementerian Luar Rusia menuntut Ukraine menangkap mereka yang terlibat dalam serangan pengganas di Rusia, termasuk ketua Perkhidmatan Keselamatan Ukraine (SBU), Vasyl Malyuk, dan diserahkan kepada Moscow.

“Kementerian Luar Rusia menyampaikan kepada pihak berkuasa Ukraine tuntutan di bawah Konvensyen Antarabangsa bagi Penindasan Pengeboman Pengganas dan Konvensyen Antarabangsa bagi Penindasan Pembiayaan Keganasan untuk penahanan serta-merta dan penyerahan semua orang yang terlibat dalam serangan pengganas ini,” kata kenyataan pada Ahad.

Menurut laporan Sputnik, senarai orang yang dikehendaki termasuk Malyuk, yang mengakui pada 25 Mac terlibat dalam letupan Jambatan Crimean dan mendedahkan butiran beberapa serangan pengganas lain di Rusia.

Kementerian Luar Rusia juga menuntut Kyiv menghentikan sebarang sokongan terhadap keganasan dan memberi pampasan kepada mangsa untuk kemusnahan yang dialami.

Selain itu, kementerian itu berkata, memetik penyiasat Rusia, bahawa jejak serangan pengganas di tempat Dewan Bandaraya Crocus berhampiran Moscow baru-baru ini juga membawa ke Ukraine.

Serangan 22 Mac, yang meragut sekurang-kurangnya 144 nyawa, adalah antara yang terbesar dalam sejarah moden Rusia. Empat suspek telah ditahan sebelum mereka dapat menyeberangi sempadan Ukraine dan penyiasat Rusia menyatakan bahawa semua pengganas menerima bayaran daripada Ukraine.

Author

Pilihan Editor