HomeGlobalKereta elektrik terbang keluar tingkap bangunan, bunuh dua pemandu

Kereta elektrik terbang keluar tingkap bangunan, bunuh dua pemandu

SHANGHAI: Syarikat kereta elektrik NIO diasaskan oleh usahawan China William Li, 47, pada 2014. Syarikat itu merupakan salah satu syarikat ‘startup’ kereta elektrik yang paling pesat berkembang di China, menyaingi Tesla Elon Musk. Tidak seperti Tesla, NIO menawarkan sekurang-kurangnya 700 ‘stesen pertukaran bateri’ berbanding ‘stesen pengecasan super’ Tesla.

Pada petang Rabu, NIO sedang menguji salah satu model ET5 mereka apabila ia terbang keluar dari tingkap tiga tingkat bangunan pencakar langit Shanghai, membunuh dua pemandu penguji.

Kereta itu jatuh ke tempat letak kereta bangunan, yang bersebelahan dengan bangunan Shanghai Innovation Port NIO.

NIO berkata pekerja yang meninggal dunia adalah ‘penguji kabin digital’ dan dilaporkan telah melancarkan siasatan ke atas kemalangan itu dan mendakwa mereka juga mematuhi siasatan kerajaan.

Syarikat itu telah menerima tindak balas selepas mereka mendakwa kemalangan itu bukan disebabkan oleh kereta itu.

“Kami berasa sangat sedih dengan kemalangan ini dan ingin merakamkan ucapan takziah kepada rakan sekerja dan pekerja rakan kongsi kami yang kehilangan nyawa. Satu pasukan telah ditubuhkan untuk membantu keluarga.”

Kenyataan syarikat itu di laman media sosial China Weibo memperoleh 78 juta tontonan dan lebih daripada 1,700 siaran perbincangan. Ramai pengguna mengkritik syarikat itu kerana tidak bertanggungjawab ke atas kemalangan itu. Seorang pengguna di platform itu berkata syarikat itu menunjukkan “kapitalisme berhati kering.”

Menurut Daily Mail, seorang pekerja untuk NIO berkata, “Ini bukan masalah brek, [pemandu] berharap untuk meletakkannya dalam gear undur, sebaliknya meletakkannya dalam gear hadapan.”

Pihak berkuasa bergegas ke lokasi kemalangan dengan harapan dapat menyelamatkan kedua-dua pemandu daripada kemalangan itu tetapi tidak berjaya. – SPUTNIK

Author

Pilihan Editor