HomeSukanElon Musk mahu beli kelab Manchester United

Elon Musk mahu beli kelab Manchester United

Oleh: WAHYUDIN AL-BALINGI

ELON Musk, lelaki terkaya dunia pada pagi Rabu membuat ciapan di Twitter dia membeli kelab Manchester United tanpa menawarkan sebarang butiran.

Musk mempunyai sejarah yang tidak bagus dan selalu membuat tweet yang tidak sopan, dan tidak jelas sama ada dia merancang untuk meneruskan perjanjian untuk mendapatkan Manchester United.

“Saya membeli Manchester United, sama-sama,” kata Musk.

Pasukan ini dikawal oleh keluarga American Glazer. Pihak keluarga itu mahupun Musk tidak segera menjawab sebarang komen.

Akhbar British, The Daily Mirror melaporkan tahun lalu bahawa Glazers bersedia untuk menjual kelab itu tetapi hanya jika mereka ditawarkan melebihi 4 bilion pound ($4.84 bilion).

Musk kini cuba untuk keluar dari perjanjian $44 bilion bagi membeli syarikat media sosial itu, yang kemudiannya mengheretnya ke mahkamah.

Manchester United adalah salah satu kelab bola sepak yang disokong terbaik di dunia. Mereka telah menjadi juara England sebanyak 20 kali dan telah memenangi tiga kali Piala Eropah, pertandingan kelab paling berprestij dalam permainan global.

Ketidakpuasan hati di kalangan peminat terhadap kekurangan cita-cita Glazers untuk membawa masuk pemain terkemuka semakin menjadi-jadi selepas kelab itu menduduki tempat keenam dalam Liga Perdana Inggeris musim lalu, manakala saingan sekota, Manchester City memenangi kejuaraan kedua liga berturut-turut.

Kelab bola sepak itu mempunyai permodalan pasaran $2.08 bilion, pada penutupan pasaran saham yang diumumkan pada Selasa.

Peminat Manchester United sejak beberapa tahun kebelakangan ini telah memprotes Glazers, yang membeli kelab itu pada harga 790 juta pound ($955.51 juta) pada 2005, kerana kesukaran kelab itu mempamerkan aksi terbaik di atas padang.

Author

Pilihan Editor