HomeBeritaAset tentera 'lapuk' tidak berupaya jaga perairan negara

Aset tentera ‘lapuk’ tidak berupaya jaga perairan negara

LUMADAN: Malaysia dikhuatiri menghadapi risiko lebih besar jika tidak bersedia memperbaharui aset ketenteraan terutama jika berdepan isu pencerobohan Laut China Selatan.

Masih ada ‘suara’ kebimbangan terhadap isu terbabit yang belum dilihat berkesudahan, berikutan aset ketenteraan dikatakan tidak lagi berupaya memenuhi tuntutan pertempuran moden.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lumadan, Ruslan Muharram melahirkan rasa bimbang terhadap aset-aset kententeraan sedia ada yang didakwa sudah terlalu lama atau lapuk, berusia lebih 50 tahun dan tidak mampu memenuhi keupayaan bagi menghadapi ancaman ketenteraan moden.

Justeru, katanya, kerajaan perlu terus meningkatkan keupayaan pertahanan dengan memodenisasi aset ketenteraan sebagai langkah memperkukuhkan keselamatan dan kedaulatan di perairan negara.

“Saya mohon tumpuan serta bajet diberikan bagi meningkatkan keupayaan aset ketenteraan kita untuk memastikan kepentingan dan kedaulatan negara di Laut China Selatan terpelihara.

“Isu berkaitan pencerobohan di Laut China Selatan ini bukan sesuatu yang baharu, ramai juga tampil bersuara tetapi kita belum dapat selesaikannya.

“Siri pencerobohan tentera China di perairan Sabah dan Sarawak di Laut China Selatan menjadi isyarat supaya Malaysia perlu tingkatkan keupayaan aset ketenteraan,” katanya kepada media.

Beliau yang juga Naib Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS), berkata ancaman banyak dilaporkan media tempatan antaranya pencerobohan berterusan China di Laut China Selatan dan penemuan serpihan roket di Sarawak.

“Ini juga termasuk risiko ancaman berterusan ekoran pencerobohan ruang udara Malaysia Timur oleh jet pejuang China.

“Saya berpandangan Malaysia harus mengambil langkah persediaan lebih rapi ekoran krisis geopolitik kian memuncak seperti perang Rusia-Ukraine serta jangkaan pertembungan China dan Taiwan.

“Ini penting bagi memastikan Malaysia tidak dianggap lemah pada persepsi negara lain sekali gus mampu bertindak menjaga hak dan kedaulatan negara di Laut China Selatan,” katanya.

Berdasarkan pandangan peribadi beliau juga, kepentingan serta keselamatan rakyat dan negara ini adalah keutamaannya dan sebagai wakil rakyat, menjadi tanggungjawab untuk memastikan aspek itu terpelihara.

Author

Pilihan Editor