HomeBeritaDAP tak pernah maklumkan PRU14 kali terakhir saya dicalonkan - Charles

DAP tak pernah maklumkan PRU14 kali terakhir saya dicalonkan – Charles

CYBERJAYA: Ahli Parlimen Klang dari DAP, Charles Santiago menegaskan beliau tidak pernah diberitahu DAP bahawa Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) merupakan kali terakhir beliau diletakkan sebagai calon.

Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Setiausaha Agung DAP, Anthony Loke seperti dilaporkan Malaysiakini bahawa DAP telah memaklumkan kepadanya berkenaan perkara itu.

Kenyataan Loke tersebut adalah bagi menjawab pertanyaan ramai mengenai calon DAP bagi Parlimen Klang iaitu Ganabatirau Veraman dan bukannya Charles.

Malah, tambah Loke, pertanyaan itu lebih baik dijawab Pengerusi DAP Selangor, Gobind Singh Deo

Charles berkata dalam kenyataannya di Twitter hari ini, tiada pengaturan sedemikian dan tiada petunjuk mengenai seruan untuk menggantikannya pada 2013 atau 2018, seperti yang dicadangkan Gobind.

“Naratif-naratif ini adalah renungan untuk mengurangkan tindak balas besar yang kita lihat, walaupun sebelum senarai calon rasmi diumumkan.

“Saya gembira kerana kedua-dua Loke dan Gobind telah mengiktiraf kemurahan hati di mana saya telah menerima keputusan parti tetapi malangnya mereka menggunakan jawapan sedemikian memandangkan kritikan awam yang besar.

“Dan walaupun tahap tindak balas itu mengejutkan mereka, adalah tidak wajar bagi kedua-dua Loke dan Gobind untuk membayangkan bahawa mereka membantu saya dengan membenarkan saya meneruskan sebagai ahli parlimen memandangkan saya tidak memegang jawatan dalam parti,” kata Charles.

Beliau turut menggambarkan betapa pedihnya untuk menulis kenyataan ini kerana berazam untuk memastikan kemenangan Pakatan Harapan (PH) dalam PRU15 dan ingin melihat DAP berjaya dalam pilihan raya ini.

Namun, tegasnya kenyataan ini perlu dimaklumkan kerana ini adalah mengenai integritinya dan isu berkaitan yang perlu dijelaskan.

“Saya tidak akan mengulas mengenai pencalonan saya lagi dan saya sekali lagi merayu kepada rakyat Klang untuk mengundi kerajaan PH.

“Biar saya jelaskan, saya memasuki politik semata-mata untuk memajukan agenda rakyat dan memberi suara kepada mereka yang tidak boleh bercakap untuk diri mereka sendiri.

“DAP adalah platform yang saya pilih dan telah menjadi platform terbaik untuk saya berbuat demikian, yang mana saya bersyukur selama-lamanya. Saya bukan dalam politik untuk membina puak saya,” jelasnya lagi.

Author

Pilihan Editor