HomeSukanEPL: Gol Saka pastikan Arsenal terus kekal di puncak liga

EPL: Gol Saka pastikan Arsenal terus kekal di puncak liga

JARINGAN pemain bintang, Bukayo Saka memberi kemenangan tipis 1-0 Arsenal ke atas Leeds United dalam aksi Liga Perdana Inggeris di Elland Road, pada malam tadi.

Perlawanan yang baru memasuki minit ke-2 telah dihentikan oleh pengadil, Chris Kavanagh setelah mendapati alat komunikasi perlawanan terputus menyebabkan tertangguh selama 40 minit.

Kemenangan skuad The Gunners dalam perlawanan dramatik itu yang banyak dipengaruhi keputusan membabitkan Video Bantuan Pengadil (VAR) bermula apabila pasukan tuan rumah dihadiahkan sepakan penalti pada minit ke-60 setelah bola terkena pada tangan pemain pertahanan, William Saliba namun gagal disempurnakan Patrick Bamford.

Gol pasukan Arsenal hadir pada minit ke-35 setelah perlawanan bersambung semula hasil rembatan deras kaki kanan Bukayo Saka hasil umpanan kapten, Martin Odegaard menerjah jaring sekaligus menewaskan penjaga gol, IIIlan Meslier.

Drama melibatkan keputusan VAR melibatkan pada penghujung perlawanan apabila pengadil sekali lagi menghadiahkan sepakan penalti kepada Leeds dan melayangkan kad merah kepada Gabriel atas kekasaran kepada Bamford.

Namun, setelah pengadil mengalihkan keputusan awal beliau hasil pemeriksaan VAR dengan membatalkan pemberian sepakan penalti dan mengenakan kad kuning kepada Gabriel.

Kemenangan ini membawa Arsenal kekal di tangga teratas setelah 10 perlawanan dengan kutipan 27 mata sementara Leeds menghuni tangga ke 15 dengan 9 mata.

Author

Pilihan Editor