HomeGaya HidupMasyarakat cenderung rujuk isu kesihatan di media sosial berbanding doktor

Masyarakat cenderung rujuk isu kesihatan di media sosial berbanding doktor

MASYARAKAT kini dilihat banyak menggunakan platform media sosial seperti TikTok dan YouTube sebagai tempat rujukan mencari nasihat berkaitan kesihatan sebelum berjumpa doktor.

Menurut satu kajian Amerika Syarikat (AS) yang dijalankan sebuah perkhidmatan diskaun iaitu CharityRx di farmasi terpilih, kebanyakan golongan muda, Generasi Z didapati melayari TikTok dahulu sebelum berunding dengan doktor.

Kajian itu adalah berdasarkan tinjauan yang dibuat ke atas 2,000 orang dewasa di AS mengenai topik kesihatan dan sumber yang mereka cari dahulu, lapor portal Employee Benefit News.

“Media sosial telah mengubah sepenuhnya industri penjagaan kesihatan. Hari-hari untuk menghubungi doktor anda, menjadualkan temujanji dan membuat pemeriksaan sendiri semakin berkurangan.

“Kami melihat lebih ramai orang yang menyelidik keadaan kesihatan mereka sendiri dan meminta nasihat dan cadangan daripada pempengaruh, di mana ini perkara yang baharu, dan mungkin akan berkekalan,” kata Ketua Pegawai Eksekutif CharityRx, Eric Beaumont.

Keputusan tinjauan tersebut mendapati 65 peratus menggunakan Google terlebih dahulu, 33 peratus menggunakan YouTube, manakala satu daripada lima rakyat Amerika menggunakan TikTok.

Selain itu, sebanyak 44 peratus responden Generasi Z dilihat merujuk YouTube dan 33 peratus kepada TikTok, serta kurang cenderung kepada Google di mana hanya 27 peratus sahaja berbuat demikian.

Generasi yang lebih tua pula lebih cenderung untuk merujuk Google, dengan 32 peratus Milenium, 36 peratus daripada Generasi X dan 36 peratus daripada Baby Boomer berbuat demikian.

Sementara itu, 39 peratus daripada Milenium, 30 peratus daripada Generasi X dan 21 peratus daripada Baby Boomer merujuk YouTube, berbanding dengan 26 peratus daripada milenium, 14 peratus daripada Generasi X dan 4 peratus daripada Baby Boomer merujuk TikTok.

“Bergantung semata-mata pada TikTok untuk maklumat penjagaan kesihatan apabila risiko maklumat salah sangat tinggi adalah tidak mampan. Sebaliknya, adalah adil untuk mengatakan bahawa media sosial tidak akan ke mana-mana.

“Generasi muda membesar dengan internet di telefon bimbit mereka, dan sebagai industri, kita perlu memahami bahawa tingkah laku mereka mungkin tidak berubah.

“Dalam kes itu, industri kita perlu mengutamakan memastikan maklumat kesihatan yang tepat dan boleh dipercayai dilihat oleh kumpulan ini,” kata Beaumont.

Menurut Beaumont, dia sudah pun melihat tanda-tanda akauntabiliti yang lebih baik di mana penyelidikan CharityRx mendapati bahawa 75 peratus orang membuat semakan fakta yang dibuat pempengaruh kesihatan, yang merupakan langkah pertama ke arah yang betul.

Namun, bagi pihak mereka, Beaumont berkata, pembekal juga boleh melakukan lebih banyak lagi untuk menemukan kehendak pengguna di sebagai ‘orang tengah’.

“Dalam dunia yang sempurna, kita perlu mengadakan perbualan tersebut dalam talian dan dengan pakar perubatan apabila tersedia.

“Industri kita perlu mengutamakan memastikan maklumat kesihatan yang tepat dan boleh dipercayai dilihat oleh kumpulan ini, dan kita perlu bekerjasama untuk memikirkan bagaimana boleh terus mempromosikan ini dengan cara yang mampan,” katanya lagi.

Beaumont turut membangkitkan persoalan mengenai mengapa ramai orang lebih merujuk media sosial terlebih dahulu sebelum merujuk dengan doktor isu kesihatan.

“Mengapa orang berasa seperti mereka tidak boleh berhubung dengan doktor mereka? Mengapa penjagaan kesihatan sangat tidak dapat diakses oleh ramai orang?

“Sehingga perkara itu berubah, media sosial adalah satu-satunya penyelesaian yang ramai orang miliki untuk soalan penjagaan kesihatan mereka.

“Itu boleh menjadi kuasa yang luar biasa jika digunakan dengan cara yang betul, kita hanya perlu memastikan bahawa maklumat yang mereka cari adalah boleh dipercayai,” ujarnya.

Tinjauan CharityRx menunjukkan sebanyak 55 peratus responden mereka menyebut akreditasi atau pensijilan perubatan sebagai sebab mereka mempercayai pempengaruh di media sosial.

Sementara itu, 40 peratus mengatakan pengalaman bertahun-tahun pengaruh adalah faktor; 26 peratus menyebut keterkaitan dengan pengalaman yang dikongsi; dan 22 peratus mengatakan fakta bahawa pempengaruh telah pulih daripada keadaan tertentu menjadikan mereka boleh dipercayai.

Kebanyakan topik yang dicari Generasi Z di media sosial ialah ‘anxiety’ (55 peratus), kemurungan (49 peratus) dan penurunan berat badan (44 peratus).

Author

Pilihan Editor