HomeBeritaPolitikPerintah Tun M bawa pulang kekayaan negara jika benar 'dicuri'

Perintah Tun M bawa pulang kekayaan negara jika benar ‘dicuri’

KUALA LUMPUR: Tiada isu yang lebih besar daripada menumpukan usaha memulihkan ekonomi negara dan kesejahteraan rakyat ketika ini.

Juga beberapa isu yang memerlukan perhatian segera kerajaan mengikut kedaulatan undang-undang.

Penyumbang berita di portal berita Newswave, Wan Ismail Annuar menulis, sudah tiba masanya media tempatan tidak lagi memberi liputan kepada mantan pemimpin negara, Tun Dr Mahathir Mohamad, sebaliknya membantu melakukan apa sahaja untuk memulihkan negara.

Beliau menyifatkan Mahathir seorang yang suka menjadi tumpuan utama dalam mana-mana platform media sejak dari dahulu, tetapi semakin hari semakin membosankan.

Menurutnya lagi, rakyat juga sudah diperbodohkan oleh Mahathir yang merosakkan negara berpuluh tahun dan seharusnya tidak lagi diberi perhatian termasuk di media sosial.

“Mahathir cuba untuk terus memusnahkan negara ini? Tolonglah, permintaan saya kepada semua media, cukup-cukuplah dengan bekas pemimpin lama yang nyanyuk ini, Mahathir Mohamad. Dia tidak relevan lagi. Dia suka jadi perhatian dan ia jadi sangat membosankan dari hari ke hari.

“Biar pihak berkuasa menyiasat dakwaan beliau telah menjadi orang terkaya di dunia malah tiga kali ganda lebih kaya daripada Bill Gates.

“Jika siasatan bebas mendapati kebenaran dalam dakwaan itu, bawa dia ke mahkamah.

“Jika didapati bersalah, hukum dia dengan sewajarnya dan jika kekayaan itu ‘dicuri’ dari negara kita, perintahkan dia membawanya pulang kepada rakyat.

“Negara telah diperbodohkan oleh PM (Perdana Menteri) penyangak bermula dengan Mahathir, dalam penggal pertamanya, diikuti oleh (Tan Sri) Abdullah Badawi yang mengantuk, (Datuk Seri) Najib Razak si kleptokrat, kembali kepada Mahathir si hipokrit dan dictator wannabe yang mahukan jenis Kerajaan Perpaduan di mana beliau menjadi PM di atas semua parti politik dengan meletakkan jawatan secara mengejut dengan harapan YDP Agong bersetuju dengan rancangannya.

“Rancangannya telah dicacatkan secara politik oleh leftenannya, (Tan Sri) Mahiaddin Yassin, yang mengalahkannya untuk menjadi PM SD (akuan sumpah) pertama dan satu-satunya yang menggunakan amalan rasuah untuk membeli sokongan dengan mewujudkan Kabinet terbesar di dunia untuk negara dengan 32 juta penduduk,” dakwanya.

Beliau yang juga bekas pengurus estet berkata, perkara segera yang perlu diambil perhatian serius adalah kos sara hidup rakyat, pekerjaan, kemerdekaan badan kehakiman, bawa untuk membukukan amalan rasuah dan kekayaan haram, pengubahan wang haram serta kestabilan tadbir urus akan memastikan Pelaburan Langsung Asing (FDI).

“SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) mesti diketuai oleh ketua yang taat dan bebas dari segi politik sebagaimana pelantikan Peguam Negara yang mempunyai tauliah yang sama.

“AG (Peguam Negara) tidak boleh menjadi peguam pendakwaan. Tugas itu mesti diberikan Peguam Cara Negara untuk melantik peguam pendakwa.

“Selain daripada semua pekerjaan ini, adalah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk memastikan keharmonian kaum dan toleransi beragama di kalangan rakyat Malaysia.

“Untuk tujuan ini, saya berharap kerajaan memperkenalkan perkhidmatan negara kepada semua lepasan sekolah.

“Selain daripada disiplin ketenteraan, ia akan memastikan persefahaman dan sokongan antara kaum yang rapat.

“Kita adalah sebuah negara yang bercampur kaum dan latar belakang agama.

“Warganegara Malaysia mesti berhak mendapat hak yang sama dan meritokrasi mesti dipastikan untuk bergerak ke hadapan secara positif. Ini bukan untuk menafikan hak di bawah Perlembagaan Persekutuan,” katanya.

Author

Pilihan Editor