HomeMV+PendapatJangan berjanji jika tidak mampu ditunaikan

Jangan berjanji jika tidak mampu ditunaikan

ADA satu kisah di mana seorang murid yang bertemu dengan Habib Muhammad Haykal Al-Khaneman telah mengadu tentang seorang sahabat yang berjanji untuk memberikan sesuatu ganjaran atas usaha dan kebaikan yang dibuat kepada sahabat tersebut, akhirnya bila kejayaan diperolehi maka janji yang dibuat sehingga sekarang masih tidak tertunai malah sahabat itu terus mengabaikan murid tersebut.

Apabila Habib mendengar rintihan muridnya maka Habib terus merenung dan lantas berkata, ”jangan bimbang atas janji yang tidak ditunaikan itu, tidak perlu berfikir dan bersedih atas janji yang tidak ditunaikan kerana janji adalah hutang dan hutang wajib dibayar, sekiranya dia tidak menunaikan janji sudah pasti janji itu akan merosakkan seluruh kehidupannya.”

Sebab itulah umat Islam dilarang untuk berjanji atau membuat perjanjian dengan orang lain dalam konteks positif.

Setelah membuat janji, maksudnya sudah terjadi kesepakatan atara dua belah pihak atau lebih yang wajib untuk dipenuhi.

Sebagaimana Rasulullah SAW bersabda: “Kaum muslimin itu terikat dengan perjanjian yang akan mereka tetapkan.” (HR. Tirmidzi, No: 253, Ibnu Majah, No: 2353).

 

Mungkir janji termasuk perbuatan mengkhianati Allah SWT

 

Diambil dari buku ‘Para Musuh Allah: Golongan Manusia yang Menjadi Musuh Allah di Akhirat’, mereka yang menjadi musuh Allah adalah manusia yang selalu mungkir janji kerana termasuk golongan yang mengkhianati Allah SWT dan Rasulullah SAW.

Mungkir janji merupakan perbuatan yang tidak terpuji kerana dapat mengundang rasa sakit hati dari orang yang dibohongi.

Selain merugikan orang lain, perbuatan ini juga merugikan diri sendiri.

Allah SWT berfirman dalam al-Qur’an surat An Nahl ayat 91:

وَأَوْفُوا۟ بِعَهْدِ ٱللَّهِ إِذَا عَٰهَدتُّمْ وَلَا تَنقُضُوا۟ ٱلْأَيْمَٰنَ بَعْدَ تَوْكِيدِهَا وَقَدْ جَعَلْتُمُ ٱللَّهَ عَلَيْكُمْ كَفِيلًا ۚ إِنَّ ٱللَّهَ يَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ

“Dan tepatilah perjanjian dengan Allah apabila kamu berjanji dan janganlah kamu membatalkan sumpah-sumpah(mu) itu, sesudah meneguhkannya, sedang kamu telah menjadikan Allah sebagai saksimu (terhadap sumpah-sumpahmu itu). Sesungguhnya Allah mengetahui apa yang kamu perbuat.”

Bukan hanya Allah SWT yang melaknat manusia yang tidak menepati janji. Bahkan, malaikat dan seluruh manusia pun turut melaknatnya. Begitu besar dosa bagi orang yang mengingkari janji.

Sebagaimana hadits dari Ali bin Abi Thalib, ia berkata, Rasulullah SAW bersabda:

“Barang siapa tidak menepati janji seorang Muslim, nescaya ia mendapat laknat Allah, malaikat, dan seluruh manusia. Tidak diterima darinya taubat dan tebusan.” (HR. Bukhari dan Muslim).

 

Orang yang selalu mungkiri janji termasuk kategori sahabat syaitan

 

Sungguh rugi bagi manusia yang memungkiri janji dengan sengaja. Perbuatan ini dikategorikan sebagai sahabat syaitan.

Syaitan akan merasakan kesenangan sewaktu manusia berhasil termakan janji-janji palsu.

Allah SWT berfirman dalam Al-Qur’an surah An Nisa ayat 120:

يَعِدُهُمْ وَيُمَنِّيهِمْ ۖ وَمَا يَعِدُهُمُ ٱلشَّيْطَٰنُ إِلَّا غُرُورًا

“Syaitan itu memberikan janji-janji kepada mereka dan membangkitkan angan-angan kosong pada mereka, padahal syaitan itu tidak menjanjikan kepada mereka selain dari tipuan belaka.”

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضى الله عنه عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ آيَةُ الْمُنَافِقِ ثَلَاثٌ إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ وَإِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ

Daripada Abi Hurairah Rha. dari Nabi SAW telah bersabda:

“Tanda munafiq itu ada tiga Apabila bercakap ia bohong, apabila berjanji ia mungkir dan apabila diberi amanah ia khianat.” (Riwayat Imam Bukhari)

Daripada Anas bin Malik RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:

لا إِيمَانَ لِمَنْ لَا أَمَانَةَ لَهُ، ولاَ دِينَ لِمَنْ لَا عَهْدَ لَهُ

Maksudnya: Tidaklah sempurna iman seseorang bagi sesiapa yang tidak beramanah dan tidak sempurnalah agama seseorang bagi sesiapa yang tidak menunaikan janjinya. (Riwayat Ahmad (13199) dan al-Bazzar (7196))

Dapat dirumuskan bahawa, umat Islam tidak perlu bimbang dengan manusia yang mungkir janji, biarkan dia terus dengan janji-janji palsunya kerana janji itu merupakan makhluk yang akan memakan diri si penjanji.

Sebagai hamba Allah, kita teruskan beribadah dan bermunajat kepadaNya dan biarkan urusan mungkir janji ini diuruskan oleh Allah SWT.

Kejayaan seorang hamba Allah adalah terletak kepada keikhlasan dan pengharapan kepada Allah SWT semata-mata, kerana janji Allah itu pasti dan janji manusia itu adalah fatamorgana.

Norsanizam Al-Dimasqi adalah pelajar Ijazah Doktor Falsafah (PhD) bidang Syariah, Fakulti Sains Kemanusiaan, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) 

Author

Pilihan Editor