HomeTeknologiInstagram lancar Threads, pesaing Twitter pada Khamis

Instagram lancar Threads, pesaing Twitter pada Khamis

 

APLIKASI pesaing Twitter oleh Instagram yang dinanti-nantikan dijangka dilancarkan pada Khamis (6 Julai), menurut senarai di App Store Apple Inc.

Aplikasi yang dipanggil Threads, akan berfungsi sama seperti Twitter, dengan hantaran berasaskan teks yang boleh disukai, diulas dan dikongsi, mengikut contoh tangkapan skrin pada penyenaraian App Store.

Orang ramai akan dapat mengikuti akaun yang mereka ikuti di Instagram dan mengekalkan nama pengguna yang sama. Instagram, yang dimiliki oleh Meta Platforms Inc, bagaimanapun enggan mengulas.

Dengan pelancaran itu, Meta sedang berusaha untuk mengambil manfaat daripada masalah Twitter sejak perkhidmatan media sosial itu diambil alih Elon Musk tahun lepas.

Antara isu yang menimbulkan kemarahan pengguna, dan mendorong mereka mencari platform alternatif, ialah Twitter melonggarkan dasar kawal selia kandungan, dan memerlukan yuran langganan bulanan untuk dilabelkan sebagai akaun sahih. Terdapat juga masalah dengan kebolehpercayaan terhadap platform itu. Pada Sabtu, Twitter mula mengehadkan sementara jumlah siaran yang boleh dilihat pengguna.

Saingan Twitter sedia ada, seperti Mastodon dan Bluesky, baru sahaja muncul dan belum membina rangkaian mereka untuk menjadi alternatif yang berdaya maju. Instagram telah menggembar-gemburkan aplikasinya yang akan datang dengan pelbagai selebriti dan pengaruh selama berbulan-bulan, bertujuan untuk menjadi buah mulut apabila ia dilancarkan.

Aplikasi ini tersedia untuk “prapesanan” dan “dijangka” hadir pada Khamis, menurut penyenaraian App Store. Threads digambarkan sebagai “tempat komuniti berkumpul untuk membincangkan segala-galanya daripada topik yang anda minati hari ini, kepada perkara yang akan menjadi sohor kini esok.”

Meta mempunyai sejarah panjang meminjam idea daripada pesaing – dan ia tidak selalunya berhasil. Tetapi apabila produk ‘tiruan’ berjaya, mereka boleh berjaya dengan cepat.

Ciri untuk siaran yang hilang selepas 24 jam, dipanggil “Stories,” telah ditiru daripada Snapchat pada 2016. Kini, lebih ramai orang menggunakan format itu pada aplikasi Meta daripada menggunakan Snapchat.

Meta baru-baru ini membuat produk video pendek serupa dengan TikTok, yang dipanggil “Reels.” Dari segi pendapatan, eksekutif syarikat berkata, “Reels” memacu pertumbuhan pada Instagram dan Facebook.

Lebih daripada tiga bilion orang setiap hari menggunakan sekurang-kurangnya satu aplikasi Meta – Facebook, Instagram dan WhatsApp – pada suku pertama tahun ini, kata laporan syarikat itu pada April.

Author

Pilihan Editor