HomeTeknologiMinat terhadap Threads jatuh menjunam

Minat terhadap Threads jatuh menjunam

 

THREADS mencapai 100 juta pendaftaran dalam masa hanya lima hari selepas pelancaran, dengan Mark Zuckerberg meraikan setiap langkah kejayaan itu, namun analisis data menunjukkan penggunaan sebenar klon Twitter itu nampaknya jatuh menjunam.

Zuckerberg memilih untuk melancarkan Threads sebagai produk sampingan Instagram, mendorong pengguna platform foto itu untuk mendaftar di aplikasi teks tersebut apabila ia dilancarkan pada 6 Julai. Promosi silang membantu platform baharu itu mencapai 10 juta pengguna dalam masa tujuh jam sahaja, dengan Zuckerberg dengan penuh teruja membuat hantaran secara langsung mengenai perkembangan itu.

Dalam masa seminggu, Threads mencapai 150 juta muat turun di seluruh dunia, dengan India menyumbang 33 peratus daripada pengguna baharu dan Brazil 22 peratus lagi, menurut Data.ai. Pengguna Amerika membentuk hanya 16 peratus daripada muat turun, diikuti Mexico (8%) dan Jepun (5%).

Bagaimanapun, dalam tempoh yang sama, Threads menyaksikan pengguna aktif hariannya (DAU) menjunam sebanyak 40 peratus dan purata masa harian bagi setiap pengguna menurun empat kali ganda, menurut data daripada SensorTower.

Hanya 16 peratus pengguna kembali pada hari ketujuh selepas memuat turun, dan masa yang dihabiskan untuk Threads pada hujung minggu telah menurun 60 peratus daripada pelancaran tertinggi pada 6 Julai.

Walaupun pada kemuncaknya, pada 6 Julai, Threads mempunyai penglibatan pengguna 85 peratus lebih rendah daripada Instagram, sedangkan Twitter sebanyak 60 peratus dalam metrik yang sama, jelas penganalisis SensorTower, Abraham Yousef dan Seema Shah kepada The Atlantic minggu lepas.

Data tambahan menunjukkan penggunaan Threads merosot daripada 20 minit sehari semasa pelancaran kepada hanya lima minit selepas seminggu. Sementara itu, Twitter dan Instagram masing-masing kekal stabil pada 30 dan 60 minit.

“Saya fikir perlu ada aplikasi perbualan awam dengan lebih 1 bilion orang,” Zuckerberg bermegah selepas pelancaran Threads. Dia juga berkata, Meta akan “memberi tumpuan kepada kebaikan dan menjadikan ini tempat yang mesra.”

Dalam praktiknya, ini sebenarnya tapisan yang diamalkan di Facebook dan Instagram, dengan risiko orang ramai kehilangan akaun Instagram mereka jika mereka disekat untuk siaran Threads.

Penganalisis data dalam talian membuat spekulasi bahawa pengguna yang berminat dengan foto mungkin tidak berpindah dengan baik ke siaran teks, manakala integrasi Instagram tidak menggalakkan akaun meme tanpa nama yang secara tradisinya menjadi nadi Twitter.

Minat pengguna yang sekejap bukan satu-satunya masalah awal yang menjejaskan Threads. Zuckerberg telah pun menerima surat perintah henti daripada Twitter yang menuduhnya menciplak platform mereka.

Pada Isnin, Jawatankuasa Kehakiman Dewan memberitahu Zuckerberg bahawa semua sepinanya yang berkaitan dengan Meta berpakat dengan kerajaan untuk menapis penggunanya harus dianggap terpakai untuk Threads juga.

Portal berita The Atlantic juga bersikap dingin terhadap pencapaian 100 juta pengguna Threads, dengan menyatakan bahawa rangkaian sosial pertama yang mencapainya ialah Google+, yang dilancarkan pada 2011 tetapi ditutup pada 2019 kerana kekurangan minat.

Author

Pilihan Editor