HomeGlobalSinar-X bongkar rahsia tersembunyi potret Firaun Mesir purba

Sinar-X bongkar rahsia tersembunyi potret Firaun Mesir purba

 

SETELAH menyiasat potret Firaun Mesir purba, Ramesses II yang terkenal yang ditemui di makam seorang pegawai bernama Nakhtamun yang terletak berhampiran Luxor moden, sepasukan saintis menemui beberapa perincian yang sebelum ini tersembunyi daripada mata kasar manusia.

Potret yang dimaksudkan itu menggambarkan Ramesses dengan benjolan di mukanya, berhadapan dengan beberapa figura yang tidak dapat dilihat, yang menyebabkan penyelidik lain mengesyaki sebelum ini bahawa firaun sedang melihat arwah bapanya Seti I, meratapi kematiannya.

Pasukan di sebalik kajian baharu itu, yang diterbitkan dalam jurnal PLOS One minggu ini, sebaliknya berpendapat bahawa entiti yang dihadapi Ramesses II dalam lukisan itu sebenarnya adalah Ptah, tuhan pencipta candi Mesir Purba.

Para penyelidik telah sampai pada kesimpulan ini selepas mengkaji lukisan menggunakan pengimejan pendarfluor sinar-X (XRF), teknik yang pada asasnya membantu menganalisis komposisi kimia bahan, menggunakan sinar-X.

Keserupaan Ramesses dalam lukisan itu memaparkan “perincian yang menarik tidak pernah ditunjukkan dalam seni Mesir purba,” kata para penyelidik, kerana Firaun digambarkan dengan “halkum yang ke dalam.”

Pasukan itu juga menyatakan bahawa, manakala Ramesses dalam lukisan itu memakai kalung wesekh – “sekeping perhiasan rata dan bulat dengan bukaan di tengah untuk kepala” – pemeriksaan yang lebih dekat dengan bantuan XRF nampaknya mencadangkan bahawa sebaliknya Firaun pada asalnya digambarkan memakai “kalung shebyu”.

Kajian MA-XRF terhadap lukisan Ramesses II.

Memandangkan wesekh adalah “perhiasan biasa diraja dan dewa” semasa pemerintahan Ramesses manakala shebyu menjadi pemandangan biasa dalam potret dinasti ke-20 (iaitu selepas kematian Ramesses), para penyelidik membuat spekulasi bahawa pegawai yang imejnya ditemui di dalam makam itu mungkin berkhidmat untuk “yang mati dan mendewakan Ramses II daripada raja yang masih hidup.”

“Ini seterusnya mungkin bermakna bahawa semasa menghiasi kuil kecil ini, potret Firaun pertama kali dilukis dalam gaya dinasti ke-20,” kata mereka.

“Kemudian, apabila sifat anakronistik atau simbolik bermasalah bagi barang kemas ini diiktiraf, komposisi asal telah diselaraskan dan hanya dicat semula, dengan cara yang menjadikan bekas kalung shebyu itu benar-benar tidak dapat dilihat dengan mata kasar.”

Walaupun penemuan ini, jika tepat, akan mencadangkan bahawa makam Nakhtamun bermula sejak zaman dinasti ke-20 dan bukannya dinasti ke-19 Ramesses II, seorang profesor sejarah di Universiti Memphis, Peter Brand yang tidak terlibat dalam kajian itu memberitahu media bahawa dia tidak bersetuju dengan beberapa penemuan pasukan tersebut.

“Perkadaran tinggi mahkota biru raja dan bentuk hidungnya seperti ‘pahat’ adalah konsisten dengan tahun-tahun terakhir pemerintahannya seperti yang dilihat dalam ukiran di Karnak,” kata Brand.

Dia juga menegaskan bahawa kalung shebyu dipakai semasa pemerintahan Ramesses II dan halkum yang menonjol bukanlah ciri unik yang berkaitan dengan potret Mesir Purba.

Author

Pilihan Editor