HomeGlobalTaliban puji Twitter kerana ada 'kebebasan bersuara'

Taliban puji Twitter kerana ada ‘kebebasan bersuara’

GEREGASI media sosial Twitter menerima sokongan yang tidak dijangka daripada Taliban, yang memujinya kerana menegakkan prinsip “kebebasan bersuara” dan mengekalkan “kredibilitinya”.

Sokongan yang tidak dijangka itu disuarakan oleh pemimpin kanan Taliban, Anas Haqqani pada Isnin. Haqqani memuji rangkaian itu, menyatakan bahawa ia mempunyai “dua kelebihan penting” berbanding platform media sosial lain, termasuk saingannya yang dilancarkan baru-baru ini, Threads milik Meta.

Twitter mengekalkan prinsip “kebebasan bersuara” serta “sifat awam dan kredibilitinya,” hujah Haqqani. Dia juga membidas Meta, mengutuk syarikat itu yang dikatakan mengamalkan “dasar tidak bertoleransi,” dan mendakwa Twitter tidak boleh digantikan dengan “platform lain” sama sekali.

Taliban semakin menggunakan media sosial, sebelum dan khususnya selepas mengambil alih Afghanistan pada 2021, dengan Twitter nampaknya menjadi media komunikasi awam pilihan mereka.

Pengesahan daripada kumpulan Islamis itu datang beberapa hari selepas Meta milik Mark Zuckerberg melancarkan Threads, platform microblogging serba baharu yang menarik lebih 100 juta pengguna.

Pelancaran itu telah dicemari oleh pelbagai skandal, dengan pemilik Twitter Elon Musk menuduh Meta sebagai “penyelewengan sistematik, sengaja dan menyalahi undang-undang” harta intelek Twitter dan mengancam untuk menyamannya. – RT

 

Author

Pilihan Editor