HomeTeknologiThreads capai 100 juta pengguna dalam masa lima hari

Threads capai 100 juta pengguna dalam masa lima hari

PESAING Twitter oleh Meta bermula dengan cemerlang. Dalam masa kurang daripada lima hari aplikasi itu dilancarkan, Threads sudah mempunyai lebih daripada 100 juta pengguna menurut Quiver Quantitative’s Threads Tracker.

Ini dibantu oleh hakikat bahawa Thread adalah aplikasi ‘kembar’ Instagram dan mudah untuk berbilion lebih pengguna platform perkongsian imej itu untuk mendaftar — melainkan mereka tinggal di Kesatuan Eropah, di mana ia belum lagi tersedia.

Mark Zuckerberg, Ketua Pegawai Eksekutif Meta, telah menyediakan beberapa kemas kini mengenai jumlah pengguna Threads. Aplikasi itu mempunyai 10 juta pengguna dalam tujuh jam pertama dan lebih daripada 30 juta menjelang pagi Khamis. Sekitar 24 jam kemudian, angka itu meningkat lebih daripada dua kali ganda.

Namun ianya masih sangat awal untuk Threads, kerana aplikasi itu tiada ciri asas yang dilihat penting oleh ramai pengguna. Ia mempunyai pilihan kebolehaksesan yang minimum pada saat ini, tanpa cara untuk menambahkan teks alternatif pada imej bagi mereka yang menggunakan pembaca skrin. Carian terhad kepada nama pengguna, tiada sokongan hashtag dan anda tidak boleh menyiarkan ke Threads daripada laman web.

Quiver Quantitative

Mungkin yang paling menyedihkan bagi mereka yang biasa menggunakan Twitter, Threads belum mempunyai suapan kronologi siaran. Suapan algoritma penuh dengan jenama, pengaruh dan selebriti, menyukarkan pengguna untuk mengikuti apa yang disiarkan oleh rakan dan keluarga. Suapan kronologi sedang dalam proses, tetapi Twitter mungkin masih menjadi aplikasi pilihan ramai orang untuk berita terkini.

“Politik dan berita pasti akan muncul di Threads – mereka juga ada sedikit sebanyak di Instagram – tetapi kami tidak akan melakukan apa-apa untuk menggalakkannya,” tulis Ketua Instagram, Adam Mosseri, sambil menyatakan bahawa matlamat Threads bukan untuk menggantikan Twitter.

“Politik dan berita adalah penting, saya tidak mahu menyatakan sebaliknya,” tambah Mosseri. “Tetapi pandangan saya ialah, dari perspektif platform, sebarang penglibatan atau pendapatan tambahan yang mungkin mereka pacu sama sekali tidak berbaloi untuk diteliti, negativiti (jujur) atau risiko integriti yang datang bersama mereka. Terdapat lebih daripada cukup komuniti yang menakjubkan — sukan, muzik, fesyen, kecantikan, hiburan, dan sebagainya — untuk membuat platform yang bertenaga tanpa perlu terlibat dalam politik atau berita.”

Quiver Quantitative’s Threads Tracker menggunakan data yang diambil daripada profil pengguna Instagram, menurut pembinanya, pengasas bersama Christopher Kardatzke.

“Dengan melihat profil orang yang menyertai platform, saya dapat melihat di mana mereka berada dalam barisan dan mendapat gambaran umum tentang bilangan pengguna yang telah mendaftar,” katanya.

Dia menambah bahawa anggaran itu kelihatan sejajar dengan siaran Threads Zuckerberg tentang pencapaian pengguna.

Author

Pilihan Editor