HomeTeknologiThreads: Twitter mengancam untuk saman Meta

Threads: Twitter mengancam untuk saman Meta

 

PADA hari Meta melancarkan Threads, sekutu Instagram berasaskan teks, firma undang-undang Lembah Silikon yang mewakili Elon Musk menghantar surat perintah henti kepada mereka, menuduh aplikasi itu sebagai “penyelewengan sistematik, sengaja dan menyalahi undang-undang” terhadap harta intelektual, rahsia perdagangan dan data Twitter.

Surat daripada peguam Quinn Emanuel Alex Spiro, bertarikh 5 Julai dan diterbitkan pada Khamis oleh portal berita Semafor, ditujukan kepada Zuckerberg dan ketua pegawai undang-undang Meta, Jennifer Newstead.

Spiro mendakwa bahawa Meta telah mengupah “berpuluh-puluh bekas pekerja Twitter” sepanjang tahun lalu, dengan akses kepada rahsia perdagangan syarikat “dan maklumat sulit lain,” yang mereka gunakan untuk membangunkan Threads sebagai aplikasi “copycat”.

“Twitter berhasrat untuk menguatkuasakan hak harta inteleknya dengan ketat, dan menuntut Meta mengambil langkah segera untuk berhenti menggunakan sebarang rahsia perdagangan Twitter atau maklumat sulit lain,” tulis Spiro.

Musk sendiri mengulas laporan berita mengenai surat itu dengan ciapan, “Persaingan itu baik, menipu tidak (baik).”

Jurucakap Meta Andy Stone menolak tuduhan Twitter. “Tiada sesiapa dalam pasukan kejuruteraan Threads adalah bekas pekerja Twitter – itu bukan satu perkara,” katanya kepada Semafor.

Zuckerberg melancarkan aplikasi serupa Twitter pada hari Rabu, menawarkan pengguna keupayaan untuk mengalihkan seluruh rangkaian mereka daripada Instagram, satu lagi platform milik Meta. Lebih 30 juta pengguna telah mendaftar setakat ini, katanya pada Khamis. Pelancaran aplikasi di Kesatuan Eropah (EU) telah ditangguhkan kerana kebimbangan privasi.

Pada penghujung Jun, Musk mengenakan had pada berapa banyak data yang boleh dibaca di Twitter, mengatakan langkah sementara itu direka untuk memerangi “pengikisan data dan manipulasi sistem.” Dia juga mematikan keupayaan membaca Twitter tanpa akaun.

Pengawal selia persekutuan sebelum ini telah meneliti Meta untuk tabiatnya membeli saingan atau mencipta produk peniru untuk menghalang mereka daripada hilang perniagaan.

Syarikat itu, yang bermula sebagai Facebook, membeli Instagram pada 2012 dan WhatsApp pada 2014. Sejak itu, ia telah melancarkan Instagram Stories untuk bersaing dengan Snapchat, dan Facebook Reels sebagai saingan kepada TikTok.

Author

Pilihan Editor