HomeGlobalDoktor terkejut temui cacing hidup dalam otak wanita, pertama kali di dunia

Doktor terkejut temui cacing hidup dalam otak wanita, pertama kali di dunia

 

HARI yang biasa di wad bagi doktor penyakit berjangkit hospital Canberra, Dr Sanjaya Senanayake, bertukar gempar apabila seorang rakan pakar bedah saraf memanggilnya dan berkata: “Ya Tuhanku, kamu tidak akan percaya apa yang baru saya temui dalam otak wanita ini – ia masih hidup dan bergerak-gerak.”

Pakar bedah saraf, Dr Hari Priya Bandi, mengeluarkan cacing gelang parasit sepanjang 8cm daripada pesakitnya, mendorongnya untuk menghubungi Senanayake dan rakan sekerja hospital lain untuk mendapatkan nasihat tentang apa yang perlu dilakukan seterusnya.

Pesakit, seorang wanita berusia 64 tahun dari tenggara New South Wales, mula-mula dimasukkan ke hospital tempatannya pada akhir Januari 2021 selepas mengalami sakit perut dan cirit-birit selama tiga minggu, diikuti batuk kering yang berterusan, demam dan berpeluh malam.

Menjelang 2022, simptomnya juga termasuk pelupa dan kemurungan, menyebabkan dia dirujuk ke hospital Canberra. Imbasan MRI otaknya mendedahkan keabnormalan yang memerlukan pembedahan.

“Tetapi pakar bedah saraf pastinya tidak masuk ke sana memikirkan mereka akan menemui cacing yang hidup,” kata Senanayake. “Pakar bedah saraf kerap menangani jangkitan di otak, tetapi ini adalah julung kali dalam kerjaya. Tiada siapa menjangka akan menemuinya.”

Foto: Canberra Health

Penemuan yang mengejutkan itu mendorong pasukan di hospital untuk segera berkumpul untuk mendedahkan jenis cacing gelang itu dan, yang paling penting, memutuskan sebarang rawatan lanjut yang mungkin diperlukan oleh pesakit.

“Kami hanya mencari buku teks, mencari semua jenis cacing gelang yang boleh menyebabkan pencerobohan dan penyakit neurologi,” kata Senanayake. Pencarian mereka tidak membuahkan hasil dan mereka meminta bantuan pakar luar.

“Canberra adalah tempat yang kecil, jadi kami menghantar cacing itu, yang masih hidup, terus ke makmal saintis CSIRO yang sangat berpengalaman dengan parasit,” kata Senanayake. “Dia hanya melihatnya dan berkata, ‘Ya ampun, ini Ophidascaris robertsi’.”

Ophidascaris robertsi ialah cacing gelang yang biasanya terdapat dalam ular sawa. Pesakit hospital Canberra menandakan kes pertama dunia parasit ditemui pada manusia.

Pesakit tinggal berhampiran kawasan tasik yang didiami oleh ular sawa permaidani. Walaupun tiada sentuhan ular secara langsung, dia sering mengumpul rumput, termasuk sayur-sayuran, dari sekitar tasik untuk digunakan dalam masakan, kata Senanayake.

Doktor dan saintis yang terlibat dalam kesnya membuat hipotesis bahawa seekor ular sawa mungkin telah mengeluarkan parasit melalui najisnya ke dalam rumput. Mereka percaya pesakit mungkin dijangkiti parasit daripada menyentuh rumput dan memindahkan telur ke makanan atau peralatan dapur, atau selepas makan sayur-sayuran.

Senanayake, yang juga pakar penyakit berjangkit yang berpangkalan di Universiti Nasional Australia berkata, pesakit itu perlu dirawat untuk larva lain yang mungkin telah menyerang bahagian lain badannya, seperti hati. Tetapi memandangkan tiada pesakit yang pernah dirawat untuk parasit sebelum ini, dia dijaga rapi. Sesetengah ubat contohnya boleh mencetuskan keradangan apabila larva mati. Keradangan boleh membahayakan organ seperti otak, jadi mereka juga perlu memberi ubat untuk mengatasi sebarang kesan sampingan yang berbahaya.

“Pesakit yang malang itu, dia sangat berani dan hebat,” kata Senanayake. “Anda tidak mahu menjadi pesakit pertama di dunia dengan cacing gelang yang ditemui dalam ular sawa dan kami benar-benar memberi perhatian kepadanya. Dia hebat.”

Pesakit itu pulih dengan baik dan masih dipantau secara berkala, kata Senanayake, dan penyelidik sedang melihat kemungkinan sama ada keadaan perubatan sedia ada yang menyebabkan dia mengalami gangguan imun boleh menyebabkan larva itu terus hidup. Kes itu telah didokumenkan dalam jurnal Emerging Infectious Diseases edisi September.

Menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit Amerika Syarikat (AS), tiga perempat daripada penyakit berjangkit baharu atau baru muncul pada manusia berasal daripada haiwan.

Senanayake berkata, kes pertama dunia itu menekankan bahaya penyakit dan jangkitan yang berpindah daripada haiwan kepada manusia, terutamanya apabila manusia dan haiwan mula hidup lebih rapat dan habitat lebih bertindih.

“Terdapat kira-kira 30 jangkitan baharu di dunia dalam tempoh 30 tahun yang lalu,” katanya.

“Daripada jangkitan yang baru muncul di seluruh dunia, kira-kira 75% adalah zoonosis, bermakna terdapat penularan dari dunia haiwan ke dunia manusia. Ini termasuk coronavirus.

“Jangkitan Ophidascaris ini tidak berjangkit antara manusia, jadi kes pesakit ini tidak akan menyebabkan wabak seperti Covid-19 atau Ebola. Bagaimanapun, ular dan parasit itu ditemui di bahagian lain di dunia, jadi kemungkinan kes lain akan diiktiraf pada tahun-tahun akan datang di negara lain.”

Pakar perubatan penyakit berjangkit Prof Peter Collignon, yang tidak terlibat dalam kes pesakit berkata, beberapa kes penyakit zoonosis mungkin tidak pernah didiagnosis jika ia jarang berlaku dan pakar perubatan tidak tahu apa yang perlu dicari.

“Kadang-kadang, orang mati dengan punca tidak pernah ditemui,” katanya.

“Adalah berbaloi untuk berhati-hati apabila berinteraksi dengan haiwan dan persekitaran, membasuh makanan dengan teliti dan memasak makanan dengan betul, dan memakai pelindung seperti lengan panjang supaya anda tidak digigit,” katanya. – The Guardian

Author

Pilihan Editor