HomeGlobalKebakaran hutan Kanada: Trudeau kritik Facebook sekat berita semasa krisis

Kebakaran hutan Kanada: Trudeau kritik Facebook sekat berita semasa krisis

 

PERDANA Menteri Kanada, Justin Trudeau menuduh Facebook mendahulukan “keuntungan berbanding keselamatan orang ramai” selepas ia menyekat berita di tengah-tengah kebakaran hutan yang dahsyat di negara itu.

Facebook mengharamkan berita di platformnya sebagai tindak balas kepada undang-undang Kanada yang memaksanya berkongsi keuntungan dengan saluran berita.

Pemindahan kebakaran hutan berkata, larangan itu telah menjejaskan keupayaan mereka untuk berkongsi berita kritikal antara satu sama lain.

Meta, syarikat induk Facebook, menganggap undang-undang itu “cacat”.

Perdana menteri, semasa sidang akhbar televisyen pada Isnin berkata, tindakan Meta itu “tidak dapat dibayangkan”.

Syarikat itu telah menyekat berita di Facebook dan Instagram di Kanada sejak 1 Ogos, selepas parlimen negara itu meluluskan rang undang-undang berita dalam talian yang memerlukan platform seperti Google dan Meta untuk merundingkan perjanjian dengan penerbit berita untuk kandungan.

Meta telah menghadapi kritikan ketara daripada pegawai Kanada sejak itu. Pada hari Sabtu, menteri warisan Kanada, Pascale St-Onge berkata dalam satu catatan di media sosial bahawa syarikat itu menyekat “maklumat penting” untuk pengguna.

Beliau menambah bahawa ini sedang dilakukan walaupun undang-undang – digelar Rang Undang-Undang C-18 atau Akta Berita Dalam Talian – belum berkuat kuasa lagi. Dalam catatan sebelum ini, dia menggelar keputusan Meta sebagai “melulu”.

Meta telah menamakan undang-undang itu sebagai “perundangan yang cacat pada asasnya yang mengabaikan realiti cara platform kami berfungsi”.

Dalam satu kenyataan kepada BBC, Meta berkata, undang-undang memaksa syarikat itu “menamatkan akses kepada kandungan berita untuk mematuhi undang-undang”.

Ia menambah bahawa ia telah mengaktifkan ciri “Semakan Keselamatan” pada platformnya untuk orang yang tinggal di kawasan yang dipindahkan.

Ini membolehkan pengguna menandakan diri mereka selamat dan mengakses “maklumat bereputasi, termasuk kandungan daripada agensi kerajaan rasmi”, kata seorang jurucakap.

Mereka yang dipindahkan di Wilayah Barat Laut, di mana kebakaran hutan terus marak sejauh 15 kilometer (9 batu) dari bandar terbesarnya Yellowknife berkata, larangan berita itu telah menyukarkan mereka untuk menyebarkan maklumat yang boleh menyelamatkan nyawa dengan rangkaian hubungan mereka.

Delaney Poitras, yang terpaksa berpindah dua kali dalam beberapa minggu kebelakangan ini dari rumahnya di Fort Smith, memberitahu CBC bahawa dia tidak dapat berkongsi perkara seperti sidang akhbar daripada pegawai atau artikel berita mengenai kemas kini pemindahan.

Dia menambah bahawa Facebook memainkan peranan yang besar dalam menghubungkan orang dalam komunitinya. “Begitulah kami semua sentiasa berhubung,” katanya.

Data menunjukkan bahawa kira-kira 77 peratus rakyat Kanada menggunakan Facebook, dan satu daripada empat pengguna tersebut bergantung padanya untuk berita.

Author

Pilihan Editor