HomeGlobalLebih 20 negara mohon sertai BRICS - Presiden Afrika Selatan

Lebih 20 negara mohon sertai BRICS – Presiden Afrika Selatan

 

JOHANNESBURG: Lebih 20 negara telah memohon secara rasmi untuk menyertai BRICS, sebuah blok ekonomi sedang pesat membangun yang merangkumi Brazil, Rusia, India, China dan Afrika Selatan.

“BRICS yang diperluaskan akan mewakili kumpulan negara yang pelbagai dengan sistem politik berbeza yang berkongsi keinginan bersama untuk mempunyai susunan global yang lebih seimbang,” kata Presiden Afrika Selatan, Cyril Ramaphosa malam Ahad dalam ucapan yang disiarkan di televisyen.

Afrika Selatan akan menjadi tuan rumah Sidang Kemuncak BRICS ke-15 di Johannesburg, yang akan dihadiri oleh Presiden Brazil Luiz Inacio Lula da Silva, Presiden China Xi Jinping dan Perdana Menteri India Narendra Modi. Presiden Rusia, Vladimir Putin akan diwakili oleh Menteri Luar, Sergey Lavrov.

Pada bulan Mac, Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) mengeluarkan waran tangkap untuk Putin, yang menghalangnya daripada pergi untuk menghadiri sidang kemuncak itu, yang dijadualkan diadakan dari 22-24 Ogos. Afrika Selatan adalah penandatangan Statut Rom, yang menubuhkan mahkamah.

Presiden Xi akan tiba di Afrika Selatan pada Isnin, sehari sebelum permulaan sidang kemuncak, dalam lawatan negara keempatnya ke negara itu.

Afrika Selatan menikmati hubungan strategik dengan China dan dijangka menandatangani beberapa perjanjian semasa lawatan Xi.

Ramaphosa berkata, lebih 30 ketua negara dan kerajaan dari seluruh Afrika akan menghadiri sidang kemuncak itu.

Beliau berkata, mereka mahu membina perkongsian antara BRICS dan Afrika supaya benua itu boleh membuka peluang untuk peningkatan perdagangan, pelaburan dan pembangunan infrastruktur.

Menurutnya, selain menjadi tuan rumah kepada pemimpin Afrika yang lain, mereka juga akan menyambut pemimpin dari beberapa negara di Selatan Global.

Ini termasuk pemimpin dari Caribbean, Amerika Selatan, Timur Tengah, Asia Barat, Asia Selatan dan Asia Tenggara.

Beliau berkata, Setiausaha Agung PBB, Antonio Guterres juga akan menghadiri sidang kemuncak itu berikutan jemputan blok itu.

”Sokongan kami untuk Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu wujud di samping kepercayaan teguh kami bahawa institusi multilateral utama ini memerlukan pembaharuan yang tulen untuk menjadikannya lebih demokratik, mewakili dan cekap,” kata pemimpin Afrika Selatan itu dalam ucapannya.

Beliau berkata, Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mesti diubah menjadi badan yang lebih inklusif, lebih berkesan yang mampu menjamin keamanan dan keselamatan.

Ramaphosa berkata, negaranya menyokong pengembangan keahlian BRICS, yang nilainya melangkaui kepentingan ahli semasanya.

BRICS kini membentuk satu perempat daripada ekonomi global, menyumbang satu perlima daripada perdagangan global, dan menempatkan lebih daripada 40 peratus penduduk dunia. – Anadolu

Author

Pilihan Editor