HomeGlobalRemaja tembak ibu bapa dengan senjata api bapa

Remaja tembak ibu bapa dengan senjata api bapa

 

POLIS menahan seorang remaja berusia 18 tahun yang menembak ibu bapanya dengan pistol bapanya di kediaman keluarga di wilayah Mukdaharn di timur laut Thailand.

Pemimpin masyarakat Saenee Promwicha menghubungi pegawai Polis Meaung Mukdaharn petang semalam selepas remaja bersenjata, Pee, menembak ibu bapanya di rumah. Polis bergegas ke tempat kejadian bersama pasukan penyelamat dan mendapati Pee sedang duduk di hadapan rumah menunggu untuk ditangkap.

Menurut laporan polis, bapa Pee yang berusia 48 tahun, Banthom Phaka, ditemui berhampiran trak pikapnya di luar rumah dengan kesan tembakan di dada dan lengan kanannya. Ibu Pee yang berusia 39 tahun, Kaew Phaka, ditemui di dalam rumah, dekat dengan dapur, di mana dia duduk di tengah-tengah limpahan darah, setelah mengalami luka tembakan di perutnya.

Jiran yang menyaksikan kejadian itu memaklumkan kepada pegawai bahawa Banthom pada mulanya cuba melarikan diri dari rumah untuk mendapatkan bantuan tetapi disebabkan kecederaan yang teruk, dia rebah sebelum sampai ke tempat selamat.

Semasa disoal siasat, Pee enggan memberikan sebarang maklumat selain dia telah mengambil senjata api bapanya dan melakukan tembakan itu sendiri.

Pemimpin masyarakat Saenee mendedahkan kepada ThaiRath bahawa Pee adalah seorang yang pendiam yang mengalami kemurungan. Pistol itu dipercayai milik bapanya yang bekerja sebagai pembantu ketua masyarakat di kawasan lain.

Pada masa ini, Pee berada dalam tahanan di balai polis tempatan. Remaja itu akan menjalani siasatan lanjut bagi memastikan motif di sebalik kejadian tragis itu.

Kemurungan adalah statistik yang semakin meningkat di kalangan remaja Thailand. Bulan lalu, seorang remaja perempuan berjaya bertahan selepas cubaan membunuh dirinya sendiri dengan terjun dari tingkat empat bangunan sekolah di wilayah tengah Suphan Buri.

Ibu kanak-kanak perempuan itu berkongsi dengan media bahawa anak perempuannya telah mengalami tekanan yang teruk kerana prestasi akademik dan menunjukkan gejala kemurungan.

Menurut laporan Jabatan Kesihatan Mental, tinjauan yang dijalankan pada tahun ini mengenai kesihatan mental penduduk Thailand mendedahkan peningkatan dalam prevalens kemurungan dalam kalangan kumpulan sampel berumur 18 tahun dan ke atas, daripada 0.6% kepada 0.8%.

Tujuh puluh wakil daripada kedua-dua organisasi negeri dan swasta kini berusaha untuk menyebarkan pengetahuan tentang kesihatan mental dan cara menangani tekanan, terutamanya generasi muda.

Author

Pilihan Editor