HomeGlobalRemaja tumbuk muka beruang, selamatkan bapa daripada maut

Remaja tumbuk muka beruang, selamatkan bapa daripada maut

 

SEORANG remaja Sweden menyelamatkan bapanya daripada beruang ganas dengan memukulnya di bahagian kepala semasa memburu.

Semasa permulaan musim memburu beruang di Ljusdal, sebuah kawasan luar bandar di Sweden Tengah, seorang bapa yang tidak disebutkan nama dan anaknya bertemu dengan seekor beruang betina seberat kira-kira 140kg.

Pemburu, Jonny Sjoblom, yang mengetuai pemburuan tempatan berkata, beruang itu berpaling dan menyerang si bapa.

Katanya kepada agensi berita Sweden TT: “Beruang itu menjatuhkannya ke tanah dan mencederakan mukanya. Anak lelakinya dengan berani memukul kepala beruang itu, mengalihkan perhatiannya. Tetapi beruang itu menggigit pergelangan tangan si anak pula.

“Syukurlah, gangguan itu memberi masa kepada bapa untuk menembak beruang itu dan menyelamatkan mereka.”

Kedua-dua bapa dan anak itu dikejarkan ke hospital selepas kejadian itu.

Walaupun muka si bapa cedera parah, nyawanya selamat.

Serangan beruang terhadap manusia masih jarang berlaku di Sweden. Semasa komuniti belajar untuk hidup bersama populasi beruang yang semakin meningkat, cerita seperti ini mengingatkan kita tentang kepentingan untuk berwaspada dan berhati-hati dalam alam semula jadi.

Benny Gafvert, pakar pemangsa di cawangan WWF Sweden, memberitahu saluran TV tempatan: “Ia bukan beruang gergasi, tetapi jika anda membandingkannya dengan anjing, contohnya, ia jauh lebih besar, lebih kuat dan rahangnya sangat kuat.”

Dia menambah bahawa beruang “tidak biasa diburu” dan lebih daripada mampu membunuh manusia jika mereka rasa terancam.

“Beruang adalah haiwan yang sangat pintar dan selalunya mahu meneutralkan sebarang ancaman bagi melarikan diri,” katanya.

Insiden itu berlaku apabila populasi beruang di utara Sweden semakin meningkat, menimbulkan masalah bagi petani tempatan.

Selama bertahun-tahun, bilangan beruang perang di utara Sweden telah meningkat kepada kira-kira 3,000 ekor, membawa kepada masalah kepada petani dan pengembala.

Beruang ini telah membunuh sehingga 50,000 rusa setiap tahun.

Untuk menangani perkara ini, pihak berkuasa meluluskan pemburuan beruang terbesar dalam beberapa dekad, membolehkan pemburu menembak sehingga 649 ekor beruang tahun ini.

Peningkatan populasi beruang di bahagian utara Eropah adalah disebabkan oleh usaha pemuliharaan dan penghutanan semula yang lebih baik dalam beberapa dekad kebelakangan ini. Ini menyediakan persekitaran yang baik untuk beruang membiak, yang menjadikan pertembungan antara manusia dan beruang lebih kerap berlaku.

Author

Pilihan Editor