HomeGlobal'Ukraine tidak boleh jadi ahli NATO' selagi berkonflik dengan Rusia, kata Pesuruhjaya...

‘Ukraine tidak boleh jadi ahli NATO’ selagi berkonflik dengan Rusia, kata Pesuruhjaya EU

 

DALAM komen baru-baru ini di media Perancis, seorang pegawai tertinggi Kesatuan Eropah menegaskan semula bahawa Ukraine tidak akan dapat menyertai Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO), seperti yang telah lama cuba dilakukan, sementara ia masih berkonflik dengan Rusia.

“Selagi konflik berterusan di wilayah Eropah, Ukraine tidak boleh menjadi ahli NATO,” kata Thierry Breton, pesuruhjaya EU untuk pasaran dalaman, pada Isnin.

“Jika tidak, di bawah Perkara 5 Perjanjian Atlantik Utara, ini bermakna kemasukan ke dalam konflik semua negara dalam pakatan itu,” tambahnya.

Perkara 5 ialah garisan dalam piagam pengasas organisasi yang memperuntukkan pembelaan kolektif bagi semua ahli: mencetuskan Perkara 5 bermakna kesemua 31 ahli perikatan akan datang membela ahli mereka yang diserang. Ia hanya digunakan sekali sahaja, oleh Amerika Syarikat selepas 11 September 2001, serangan pengganas yang dilakukan oleh rangkaian pengganas Al-Qaeda.

Breton menambah bahawa Ukraine “memahami” perkara ini, walaupun baru-baru ini Kiev mengkritik perikatan itu kerana tidak pasti dan lambat bertindak.

Malah, NATO dan beberapa negara anggota utama telah berulang kali mengulangi bahawa perubahan serius perlu berlaku di Ukraine sebelum ia akan dipertimbangkan untuk kemasukan ke NATO – kerana perlembagaannya kini termaktub sebagai matlamat – atau kepada Kesatuan Eropah.

Walaupun EU bukan satu perikatan, blok politik-ekonomi itu mengekalkan piawaian untuk keahlian yang serupa dengan NATO, termasuk sistem demokrasi yang berfungsi, usaha untuk membendung rasuah dan rasuah, dan kekurangan konflik dalaman di dalam sempadannya.

Sebaliknya, Washington dilaporkan semakin ‘menjual’ idea mengenai perjanjian seperti Israel kepada Kiev, memberikannya pilihan pertama persenjataan baharu buatan Amerika Syarikat (AS) yang canggih dan latihan dua hala yang meluas dan kerjasama industri dalam bidang ketenteraan, tetapi berhenti daripada kolektif bertulis susunan keselamatan.

Walaupun kesedaran tentang risiko perang terbuka dengan Rusia jika Ukraine dijadikan sekutu rasmi, kuasa NATO terus menyalurkan senjata kepada Angkatan Bersenjata Ukraine, dengan berkesan mengubahnya menjadi pasukan proksi untuk memerangi Rusia. – Sputnik

Author

Pilihan Editor