HomeGlobalBeri anak pil gugurkan kandungan, ibu dipenjara dua tahun

Beri anak pil gugurkan kandungan, ibu dipenjara dua tahun

WASHINGTON: Seorang wanita dari Nebraska dihukum penjara dua tahun selepas didapati bersalah membantu anak perempuannya mendapatkan pil pengguguran, lapor New York Times.

Jessica Burgess dan anak perempuannya, Celeste Burgess didakwa bekerjasama untuk menghentikan kehamilannya tahun lalu.

Dilaporkan, Jessica Burgess memesan pil dalam talian dan memberikannya kepada anak perempuannya berusia 17 tahun pada masa itu ketika trimester ketiga kehamilannya, lapor Times, memetik pendakwa raya.

Pihak berkuasa berkata, Burgesses kemudiannya menanam sendiri janin itu.

Penganjur upacara peringatan Tiananmen didapati bersalah langgar undang-undang keselamatan

Pada April 2022, polis mula menyiasat kebimbangan mengenai Celeste Burgess dan akhirnya dia dijatuhi hukuman penjara 90 hari Julai lalu, selepas mengaku bersalah mengeluarkan atau menyembunyikan sisa rangka manusia.

Pada bulan yang sama, Jessica Burgess mengaku bersalah melanggar undang-undang pengguguran Nebraska, memberikan maklumat palsu kepada pegawai penguatkuasa undang-undang dan mengeluarkan atau menyembunyikan sisa rangka manusia.

Celeste Burgess, yang akan dibebaskan awal bulan ini, mengesat air mata ketika ibunya dijatuhkan hukuman semalam, lapor The Norfolk Daily News.

Ibu berusia 42 tahun itu menghadapi lima pertuduhan termasuk satu di bawah undang-undang 2010 yang hanya membenarkan pengguguran sehingga 20 minggu selepas persenyawaan.

Polis mula menyiasat Burgesses sebelum Mahkamah Agung membatalkan kes Roe vs Wade pada Jun 2022, tetapi kes mereka dan sabitan seterusnya menimbulkan kebimbangan mengenai bagaimana wanita dan sesiapa sahaja yang membantu mereka boleh didakwa kerana pengguguran.

Pada Ogos lalu, Facebook mematuhi siasatan polis dalam usaha meningkatkan kebimbangan platform itu akan menjadi alat untuk mengekang sesiapa yang terbabit dalam prosedur pengguguran. – Utusan

Authors

Pilihan Editor