HomeGlobalZelensky pecat Menteri Pertahanan Ukraine

Zelensky pecat Menteri Pertahanan Ukraine

 

PRESIDEN Ukraine, Volodymyr Zelensky mengumumkan rancangan untuk menggantikan Menteri Pertahanan, Aleksey Reznikov pada Ahad.

Keputusan itu akan dipertimbangkan oleh Parlimen negara itu minggu depan, kata Zelensky dalam ucapan video.

Presiden mencadangkan Rustem Umerov, ketua semasa Dana Harta Negara Ukraine, sebagai pengganti.

Menjelaskan keputusannya, Zelensky berkata, Kementerian Pertahanan “memerlukan pendekatan baharu dan format interaksi baharu dengan tentera dan masyarakat secara keseluruhan.”

Presiden berkata, Umerov “dikenali” di Parlimen dan oleh itu tidak memerlukan sebarang pengenalan lanjut.

“Saya mengharapkan Parlimen menyokong pencalonan ini,” kata Zelensky.

Umerov, seorang ahli perniagaan Ukraine yang berasal dari Crimean Tatar, menerajui Dana Harta Negara pada musim gugur lalu.

Beliau sebelum ini berkhidmat sebagai penasihat kepada bekas pengerusi apa yang dipanggil Mejlis Orang Tatar Crimean, Mustafa Dzhemilev.

Organisasi itu diharamkan di Rusia sejak 2016 kerana aktiviti pelampau dan kaitan dengan kumpulan pelampau dan pengganas lain.

Penyingkiran Reznikov menjadi subjek khabar angin yang meluas sejak beberapa minggu lalu, dengan beberapa pengganti berpotensi, termasuk Umerov, dinamakan oleh media.

Beberapa daripada mereka yang dikenal pasti, iaitu Menteri Infrastruktur, Aleksandr Kubrakov dan Menteri Industri Strategik, Aleksandr Kamyshin, dilaporkan menolak tawaran jawatan itu.

Reznikov menyandang jawatan itu pada November 2021, sejurus sebelum konflik antara Rusia dan Ukraine tercetus.

Tempoh beliau memegang jawatannya dicemari oleh pelbagai skandal rasuah, terutamanya melibatkan perolehan peralatan dan bahan makanan untuk tentera negara pada harga yang melambung luar biasa. – RT

Author

Pilihan Editor