HomeGlobalIsrael 'koyak', bengang dengan hantaran Gigi Hadid di Instagram

Israel ‘koyak’, bengang dengan hantaran Gigi Hadid di Instagram

 

HANTARAN Instagram oleh model Palestin-Amerika, Gigi Hadid pada hujung minggu lalu nampaknya menimbulkan kemarahan kerajaan Israel.

“Layanan kerajaan Israel terhadap rakyat Palestin bukanlah sikap orang Yahudi,” kata hantaran yang Hadid kongsi semula dalam Instagram Story, lapor The National.

“Mengutuk kerajaan Israel bukan anti-Semitik dan menyokong rakyat Palestin tidak bererti menyokong Hamas.”

Akaun Instagram rasmi Israel kemudiannya berkongsi imej siarannya yang dikongsi semula, menuduh model itu, yang bapanya warga Palestin, “membutakan mata” terhadap kekejaman yang dilakukan oleh pejuang Hamas dalam serangan mereka pada 7 Oktober ke atas Israel.

“Adakah kamu tidur minggu lalu?” tulis catatan Instagram itu.

“Atau adakah kamu baik-baik saja menutup mata kepada bayi Yahudi yang disembelih di rumah mereka? Sikap berdiam diri kamu jelas menunjukkan pendirian kamu. Kami nampak kamu.”

Akaun Instagram Israel menyiarkan catatan kedua yang ditujukan kepada Hadid, dengan gambar kasut dan mainan kanak-kanak di atas lantai berlumuran darah, dan kapsyen berbunyi: “Jika kamu tidak mengutuk ini, kata-kata kamu tidak ada makna.”

Hadid minggu lalu mengucapkan takziah kepada warga Israel yang terkorban dalam serangan Hamas, dan serangan balas Israel pada hari-hari sejak itu.

“Ingatan saya bersama mereka yang terjejas oleh tragedi yang tidak wajar ini, dan setiap hari nyawa yang tidak bersalah diambil oleh konflik ini – terlalu ramai daripadanya adalah kanak-kanak,” tulisnya.

Sebahagian lagi berbunyi: “Saya juga berasa bertanggungjawab kepada rakan-rakan Yahudi saya untuk menjelaskannya, seperti yang saya lakukan sebelum ini: sementara saya mempunyai harapan dan impian untuk rakyat Palestin, tidak satu pun daripada mereka termasuk kemudaratan terhadap orang Yahudi.”

Author

Pilihan Editor