HomeGlobalKami menangis bersama rakyat Palestin - Kumpulan Yahudi anti-Zionis

Kami menangis bersama rakyat Palestin – Kumpulan Yahudi anti-Zionis

 

PENGANUT agama Yahudi yang sebenar meratapi jenayah yang dilakukan terhadap rakyat Palestin oleh negara haram Israel, kerana pelanggaran ini jelas dihalang oleh kepercayaan mereka, kata jurucakap kumpulan Yahudi anti-Zionis, lapor Agensi Anadolu.

“Dalam agama kita, membunuh dan mencuri jelas dilarang. (Israel) pula mendirikan negaranya dengan mengambilnya daripada orang Arab. Itulah sebabnya kami menangis bersama rakyat Palestin,” kata Yisroel Dovid Weiss, seorang Rabbi dan jurucakap Neturei Karta, sebuah kumpulan yang diasaskan di Baitulmaqdis.

Dalam temu bual dengan Anadolu, Weiss membincangkan prinsip Zionisme, ideologi penubuhan negara Israel, serta penggunaan keganasan terhadap rakyat Palestin dan pengagihan tanah.

Weiss berkata, terdapat ramai orang yang terkeliru antara Yahudi dan Zionisme serta keliru tentang perkara itu.

“Zionisme adalah ideologi negara Israel, yang cuba menampilkan dirinya sebagai negara Yahudi. Mereka mendakwa bahawa mereka mewakili agama Yahudi; mereka mendakwa bahawa mereka bercakap atas nama Tuhan.

“Mereka mendakwa bahawa mereka adalah suara di seluruh dunia bagi orang Yahudi yang mempunyai keterikatan dengan Tuhan atau Taurat. Itu tidak benar,” kata Weiss, merujuk kepada lima buku pertama kitab Yahudi dan Kristian.

Weiss menekankan bahawa mereka “yang menentang” situasi ini sering dilabelkan “anti-Semitik” atau “pembenci orang Yahudi dan agama mereka”.

Beliau berkata bahawa pada hakikatnya, Yahudi dan Zionisme pada asasnya bertentangan antara satu sama lain.

Beliau berkata, Zionisme membawa kepada Malapetaka Besar (Nakba) pada 1948, dengan penubuhan negara haram Israel, yang mengakibatkan pemindahan paksa ratusan ribu rakyat Palestin.

‘Yahudi dan Zionisme bertentangan antara satu sama lain’

“Agama Yahudi dan Zionisme adalah berbeza antara satu sama lain seperti bumi dan langit; mereka bercanggah antara satu sama lain. Agama Yahudi adalah tentang tunduk kepada Tuhan Yang Maha Kuasa, manakala Zionisme adalah nama untuk nasionalisme melampau yang bertujuan untuk memiliki segala-galanya yang berkaitan dengan pembentukan sebuah negara,” katanya.

Weiss menekankan kepentingan menyatakan kesyukuran selaras dengan Taurat, sambil menyatakan bahawa masyarakat Yahudi, yang menikmati kemakmuran berabad-abad di wilayah di bawah pemerintahan Islam, disambut mesra oleh umat Islam.

Beliau juga berkata, ideologi Zionis sering menggunakan hujah yang tidak tepat, dengan mendakwa bahawa “Umat Islam menyimpan kebencian terhadap Yahudi.” Beliau berkata: “Walaupun orang Islam dan Yahudi telah hidup bersama selama berabad-abad, Zionis mendakwa bahawa penentangan terhadap negara mereka adalah kerana orang Islam membenci Yahudi. Negara Israel, dalam setiap aspek, bertindak secara langsung bertentangan dengan toleransi dan larangan Taurat.”

“Sebagai orang Yahudi yang taat, kami berdoa kepada Tuhan setiap hari untuk penyingkiran segera negara Zionis Israel, yang telah menyebabkan begitu banyak pertumpahan darah di kalangan rakyat Palestin dan Yahudi. Kami berdoa kepada Tuhan untuk pembebasan segera Palestin. Semoga Palestin merdeka, dan semoga dunia melayani Tuhan dengan harmoni,” tambahnya.

Weiss juga mendakwa orang Yahudi mematuhi Perintah Taurat, tetapi ketaatan seperti itu tidak terdapat dalam Zionisme.

“Mereka tidak mematuhi Sepuluh Perintah Taurat dan tidak memelihara hari Sabat. Pada hari Sabat di Israel, semuanya berjalan seperti biasa. Oleh itu, menggelarkan diri mereka sebagai negara Yahudi adalah karut, penipuan, ejekan.

“Negara tidak ditunjangi oleh agama tetapi ideologi. Seseorang dengan bangga memberitahu Zionis bahawa mereka adalah demokratik. Sudah tentu, apabila kita melihat bagaimana mereka melayan orang Arab dan Islam, mengatakan ini agak menggelikan hati,” tambahnya.

Memetik Kitab Keluaran Taurat yang terkenal, dia berkata; “Kami, sebagai orang Yahudi, membuat Perjanjian dengan Tuhan di Gunung Sinai untuk mentaati-Nya dan tidak pernah melanggar Taurat. Perjanjian ini masih berlaku. Kami mematuhinya, sebagai Yahudi memerlukannya. Tetapi Zionisme telah ditubuhkan kira-kira 150 tahun yang lalu, dan ia menyamakan ‘wilayah Israel’ dengan agama Yahudi. Ia tidak ada kaitan dengan agama Yahudi.”

Agama Yahudi, menurut Weiss, mengatakan bahawa walaupun di kawasan yang tidak berpenghuni (terpencil), penubuhan negara Yahudi jelas dilarang.

“Mengisytiharkan kewujudan negara Yahudi adalah pemberontakan langsung terhadap Tuhan. Ini kerana kita berada dalam buangan yang dihantar oleh Tuhan. Kami akan kekal dalam buangan itu sehingga perubahan metafizik berlaku, di mana semua manusia akan berkhidmat kepada Tuhan secara harmoni,” katanya. – Middle East Monitor

Author

Pilihan Editor