HomeGlobal'Tak masuk akal!' - Kilang AS enggan penuhi tempahan belon dengan mesej...

‘Tak masuk akal!’ – Kilang AS enggan penuhi tempahan belon dengan mesej ‘Tamatkan Kepungan Di Gaza’

 

KUMPULAN penyokong keamanan Amerika Syarikat (AS), CodePink berkata, sebuah kilang di AS enggan memenuhi tempahan kumpulan keamanan itu untuk menghasilkan belon dengan mesej untuk menghentikan kepungan di Semenanjung Gaza.

“Kami memesan belon yang bertulis ‘Tamatkan pengepungan di Gaza’ dan kilang pengeluaran enggan mencetaknya,” kata CodePink melalui X, yang dahulunya dikenali sebagai Twitter.

CodePink menganggap tindakan kilang itu sebagai “tidak masuk akal.”

Imej yang dikongsi oleh kumpulan itu termasuk tangkap layar oleh syarikat yang menerima pesanan belon tersebut, yang mendedahkan pesanan itu disekat oleh pengeluar belon, bukan syarikat yang menerima tempahan itu sendiri.

“Walaupun kami tidak bersetuju dengan keputusan itu, saya hanya mendapat berita bahawa kilang pengeluaran menolak untuk mencetak ini,” maklum balas e-mel menyatakan. “Pada mulanya, ia dijadualkan untuk pengeluaran tetapi seseorang telah memutuskan untuk tidak melakukannya.”

Minggu lalu, anggota CodePink, Leslie Angeline melancarkan mogok lapar untuk membantah tindakan ketenteraan terhadap rakyat Palestin di Semenanjung Gaza dan tempat lain di Israel.

Angeline berikrar untuk melawat pejabat penggubal undang-undang AS untuk menggalakkan mereka menandatangani Resolusi Gencatan Senjata Sekarang, yang diperkenalkan oleh sekumpulan Demokrat di Dewan Perwakilan AS.

Berita terbaharu melaporkan bahawa kerajaan Israel sedang mempertimbangkan untuk melakukan operasi darat dalam masa terdekat untuk menentang tindakan oleh Hamas.

Malah, sebelum ini dilaporkan oleh wartawan siasatan AS, Seymour Hersh bahawa pegawai Israel sedang menimbang kemungkinan terlebih dahulu “membanjiri” sistem terowong yang dikendalikan oleh Hamas sebelum menghantar tentera.

Pada 7 Oktober, kumpulan Palestin Hamas melancarkan serangan mengejut terhadap Israel dari Semenanjung Gaza. Israel mengisytiharkan perang ke atas Hamas dan melancarkan serangan, serta mengenakan sekatan sepenuhnya di Semenanjung Gaza yang memutuskan bekalan air, makanan, ubat-ubatan, elektrik dan bahan api kepada kira-kira 2.3 juta rakyat Palestin.

Peningkatan konflik telah mengakibatkan pembunuhan 1,200 tentera dan orang awam Israel dan kira-kira 5,000 rakyat Palestin dengan beribu-ribu cedera. – Sputnik

Author

Pilihan Editor