HomeGlobalBriged Al-Qassam dakwa musnahkan 136 kenderaan tentera Israel sejak operasi darat bermula

Briged Al-Qassam dakwa musnahkan 136 kenderaan tentera Israel sejak operasi darat bermula

GAZA, Palestin: Sayap bersenjata kumpulan pejuang Palestin Hamas, briged Al-Qassam mengumumkan pada Rabu bahawa mereka telah mendokumentasikan pemusnahan 136 kenderaan tentera Israel sejak operasi darat Israel dimulakan di Gaza.

Jurucakap Hamas, Abu Ubaida dalam ucapan yang disiarkan di TV Al-Aqsa, saluran yang bergabung dengan Hamas berkata: “Kami telah mendokumentasikan kemusnahan 136 kenderaan tentera Israel, sama ada sepenuhnya atau sebahagian, sejak permulaan operasi darat Israel.”

“Musuh (Israel) menghalang pembebasan tahanan asing kami dengan mempergiatkan serangan udara dan melakukan pembunuhan beramai-ramai, kerana mereka menghalang pembebasan 12 daripada mereka hanya beberapa hari lalu,” tambahnya.

Mengenai kemungkinan pertukaran banduan, beliau berkata: “Pendekatan tunggal kami ialah perjanjian menyeluruh untuk menukar banduan, sama ada secara keseluruhan atau sebahagian, atau kumpulan demi kumpulan. Kami mempunyai banduan wanita, individu warga emas, dan mereka yang kurang sihat di penjara pendudukan, sama seperti mereka mempunyai banduan dari kategori yang sama.”

Semasa Operasi Banjir Al-Aqsa pada 7 Oktober, Hamas menawan sekitar 242 warga Israel untuk pertukaran balas kepada kira-kira 6,000 tahanan Palestin yang ditahan di penjara Israel, menurut statistik rasmi.

Sebagai protes, keluarga tahanan Israel telah menuntut kepulangan segera orang tersayang mereka, sering menyuarakan kemarahan kepada kerajaan Perdana Menteri Benjamin Netanyahu.

Abu Ubaida menambah: “Walaupun musuh melakukan pembunuhan beramai-ramai dan pengeboman ganas, kami bergerak dan bertempur dengan musuh Israel dari jarak dekat.” – Anadolu

Author

Pilihan Editor