HomeGlobalChina perjelas kebimbangan WHO terhadap lonjakan penyakit pernafasan kanak-kanak

China perjelas kebimbangan WHO terhadap lonjakan penyakit pernafasan kanak-kanak

PIHAK berkuasa China meredakan kebimbangan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengenai lonjakan penyakit pernafasan kanak-kanak, dengan mengatakan bahawa wabak itu hanya melibatkan patogen yang biasa diketahui dan berkemungkinan berpunca daripada penarikan sekatan penutupan Covid-19.

Pegawai dengan Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit China menjawab pertanyaan WHO pada Khamis, memberikan data yang diminta mengenai kes baru-baru ini radang paru-paru dan penyakit pernafasan lain pada kanak-kanak. “Pihak berkuasa China menasihatkan bahawa tiada pengesanan sebarang patogen luar biasa atau baru atau persembahan klinikal luar biasa” penyakit pernafasan, kata WHO dalam satu kenyataan.

Data mengesahkan peningkatan kemasukan ke hospital kanak-kanak yang sakit oleh mycoplasma pneumoniae, jangkitan bakteria biasa, serta adenovirus, influenza dan patogen biasa yang lain. “Sesetengah daripada peningkatan ini lebih awal pada musim berbanding yang dialami secara sejarah, tetapi tidak dijangka, memandangkan penarikan sekatan Covid-19, seperti yang dialami di negara lain,” kata WHO.

Laporan media menyatakan bahawa lonjakan pesakit penyakit pernafasan telah membanjiri kemudahan perubatan di utara China, tetapi pegawai China memberitahu WHO bahawa peningkatan trafik pesakit tidak melebihi kapasiti hospital. Pihak berkuasa di Beijing juga menyatakan bahawa mereka telah memperluaskan pengawasan terhadap penyakit pernafasan, termasuk mycoplasma pneumoniae, yang mungkin menyumbang kepada peningkatan kes yang dilaporkan sejak pertengahan Oktober.

Laporan mengenai wabak penyakit pernafasan di China dalam kalangan kanak-kanak menimbulkan kebimbangan terhadap kemungkinan penyakit misteri atau wabak yang baru muncul. Covid-19 dan SARS, sebagai contoh, kedua-duanya pada mulanya dilaporkan sebagai jenis radang paru-paru yang luar biasa. SARS meletus di selatan China pada tahun 2002.

Dr. Paul Hunter, seorang profesor perubatan di Universiti East Anglia di UK, berkata fakta bahawa nodul pulmonari dilihat pada sinar-X dada pesakit dalam wabak China terkini menunjukkan “bakteria, bukannya penyebab virus.” Beliau menambah bahawa beberapa kes telah dilaporkan di kalangan orang dewasa, menunjukkan bahawa jangkitan itu berpunca daripada patogen biasa yang mereka terdedah terlebih dahulu.

“Secara keseluruhan, ia bukan wabak yang disebabkan oleh virus novel,” kata Hunter dalam satu kenyataan. “Jika ya, saya menjangkakan untuk melihat lebih banyak jangkitan pada orang dewasa.” Oleh kerana China mengenakan sekatan ketat Covid-19 dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kanak-kanak membina imuniti yang agak sedikit terhadap patogen biasa yang sedang merebak. – RT

Author

Pilihan Editor