HomeGlobalHamas gesa PBB tekan Israel untuk pulihkan bekalan air Gaza

Hamas gesa PBB tekan Israel untuk pulihkan bekalan air Gaza

BANDAR GAZA, Palestin: Hamas pada Selasa menggesa Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) menekan Israel supaya memulihkan bekalan air ke Genting Gaza yang disekat.

Dalam satu kenyataan, kumpulan pejuang Palestin menggelar penggantungan bekalan air Israel ke enklaf itu sebagai “jenayah terhadap kemanusiaan yang membawa kepada pembunuhan beramai-ramai.”

“Pendudukan (Israel) memutuskan semua bekalan air ke Genting Gaza… yang memaksa rakyat minum air tidak selamat selepas pendudukan mengebom baki tangki air dengan peluru berpandu dan pesawat Amerika,” kata Hamas dalam satu kenyataan.

Ia menyeru PBB dan pihak antarabangsa “untuk menghentikan jenayah terhadap kemanusiaan ini yang membawa kepada pembunuhan beramai-ramai dan bekerja segera untuk memulihkan bekalan air.”

Israel telah melancarkan serangan udara dan darat ke atas Genting Gaza berikutan serangan rentas sempadan oleh pejuang Hamas pada 7 Oktober.

Sekurang-kurangnya 10,328 rakyat Palestin, termasuk 4,237 kanak-kanak dan 2,719 wanita, telah terbunuh sejak itu. Angka kematian Israel, sementara itu, hampir 1,600, menurut angka rasmi.

Selain jumlah korban yang besar dan pemindahan besar-besaran, bekalan asas semakin berkurangan untuk 2.3 juta penduduk Gaza akibat pengepungan Israel. – Anadolu

Author

Pilihan Editor