HomeGlobalHamas jemput Elon Musk lawat Gaza, lihat kemusnahan akibat 40,000 tan bom...

Hamas jemput Elon Musk lawat Gaza, lihat kemusnahan akibat 40,000 tan bom Israel

 

SEORANG pegawai kanan Hamas menjemput jutawan Amerika Syarikat (AS) Elon Musk untuk melawat Gaza yang terkepung dan melihat sejauh mana kemusnahan yang disebabkan oleh pengeboman dan pencerobohan oleh Israel yang telah membunuh lebih 15,000 rakyat Palestin, kebanyakannya kanak-kanak dan wanita.

“Kami menjemput beliau [Elon Musk] untuk melawat Gaza untuk melihat sejauh mana pembunuhan beramai-ramai dan kemusnahan yang dilakukan terhadap penduduk Gaza, dengan mematuhi standard objektiviti dan kredibiliti,” kata pegawai kanan Hamas, Osama Hamdan dalam sidang akhbar di Beirut pada Selasa.

Pada Isnin, Elon Musk, mogul media sosial yang diserang kerana menyokong jawatan anti-Yahudi, melawat tapak serangan Hamas di Israel dan mengisytiharkan komitmennya untuk melakukan apa sahaja yang perlu untuk menghentikan penyebaran kebencian.

Musk menghadapi kemarahan kerana tidak melihat kemusnahan yang disebabkan oleh pengeboman sewenang-wenangnya Israel ke atas rumah, pejabat, taman, gereja, masjid dan pasar Gaza.

Sementara itu, Pusat Bagi Menentang Maklumat Salah Türkiye menunjukkan bagaimana lawatan Musk ke Israel mendedahkan lagi kempen propaganda negara Israel itu.

Pusat Bagi Menentang Maklumat Salah mengenal pasti taktik manipulasi dalam rakaman buaian yang disebarkan oleh Israel dengan kapsyen, “salah satu simbol serangan Hamas ke atas Kibbutz, buaian.”

Musk ditunjukkan beberapa sarung cangkerang kosong di dalam katil bayi. Walau bagaimanapun, rakaman yang dirakam semasa lawatan bekas gabenor New Jersey Chris Christie pada 12 November tidak mempunyai sarung yang sama. Lebih-lebih lagi katil bayi yang kononnya diisi dengan sarung cangkang kosong tidak menunjukkan tanda-tanda kerosakan.

Komen Osama dibuat sehari selepas gencatan senjata sementara antara Israel dan Hamas dilanjutkan selama 48 jam tambahan.

“Dalam tempoh 50 hari, Israel menjatuhkan lebih 40,000 tan bahan letupan ke atas rumah penduduk Gaza yang tidak berdaya,” katanya, dan menyeru Presiden AS, Joe Biden “untuk mengkaji semula hubungan AS dengan Israel dan berhenti membekalkan mereka dengan senjata.”

Bercakap mengenai kemusnahan Gaza yang ditanggung oleh Israel sejak perang bermula pada 7 Oktober, Osama menyeru masyarakat antarabangsa segera menghantar pasukan pertahanan awam khusus untuk membantu mendapatkan mayat yang masih terperangkap di bawah runtuhan.

Menurut Kementerian Luar Palestin, kira-kira 7,000 orang masih tertimbus di bawah runtuhan. – TRTWorld

Author

Pilihan Editor