HomeGlobalKeterangan askar Israel timbulkan persoalan sama ada tentera tembak orang awam pada...

Keterangan askar Israel timbulkan persoalan sama ada tentera tembak orang awam pada 7 Okt

 

KETERANGAN seorang askar Israel telah menimbulkan persoalan sama ada tentera menembak ke arah orang awam Israel di bawah “Protokol Hannibal” semasa serangan mengejut 7 Oktober oleh kumpulan pejuang Palestin Hamas ke atas penempatan Yahudi berhampiran Genting Gaza.

Dalam laporan yang disiarkan pada Ahad oleh Channel 12 News Israel, seorang leftenan dua dari unit kereta kebal Israel yang dikenal pasti sebagai Michal bercakap tentang pengalamannya mengejar pejuang Palestin dalam operasi 7 Oktober.

“Kami tiba di pintu masuk perkarangan (Hulit) dan pintu pagar ditutup. Seorang askar datang kepada saya, agak ketakutan, berkata, ‘Pejuang telah masuk sekarang.’ Kami memasuki pekarangan, memecahkan pintu pagar dengan kereta kebal, dan mengikut arahan yang ditunjukkan oleh askar itu,” katanya.

“Kemudian askar itu memberitahu saya, ‘Tembak di sana. Pejuang ada di sana.’ Saya bertanya kepadanya, ‘Adakah ada orang awam (Israel) di sana?’ Jawapannya ialah, ‘Saya tidak tahu, tembak sahaja.’”

“Saya memutuskan untuk tidak membedil sasaran (dengan peluru kereta kebal) kerana ia adalah penempatan Israel, tetapi saya melepaskan tembakan menggunakan mesingan di pintu masuk sebuah rumah,” katanya.

Laporan oleh Channel 12 datang ketika juruterbang dengan angkatan tentera Israel berkata, tentera melaksanakan Protokol Hannibal semasa serangan mengejut oleh Hamas pada 7 Oktober.

Dalam temu bual dengan harian Haaretz Israel, Leftenan Kolonel Nof Erez menarik perhatian kepada kemungkinan bahawa tentera Israel bertindak balas terhadap serangan Hamas mungkin telah melaksanakan arahan tersebut.

Laporan Haaretz mendedahkan bahawa sebuah helikopter tentera Israel melepaskan tembakan ke arah “lelaki bersenjata Palestin” dan warga Israel menghadiri festival muzik berhampiran Kibbutz Be’eri di pinggir Gaza pada 7 Oktober.

Israel melancarkan kempen ketenteraan besar-besaran di Genting Gaza berikutan serangan 7 Oktober oleh Hamas.

Ia telah membunuh sekurang-kurangnya 14,854 rakyat Palestin, termasuk 6,150 kanak-kanak dan lebih 4,000 wanita, menurut pihak berkuasa kesihatan di kawasan itu. Angka kematian rasmi Israel berjumlah 1,200 orang. – Anadolu

Author

Pilihan Editor