HomeGlobalWanita Israel tulis surat ucap terima kasih kepada Al-Qassam

Wanita Israel tulis surat ucap terima kasih kepada Al-Qassam

 

SEORANG tawanan Israel yang dibebaskan mengucapkan terima kasih kepada pejuang Al-Qassam di Gaza ‘dari lubuk hatinya’, atas sifat kemanusiaan dan layanan baik mereka terhadapnya dan anak perempuannya, Emilia semasa ditahan di Gaza sejak 7 Oktober.

Wanita Israel yang kini dibebaskan, Danielle, dibebaskan bersama anak perempuannya Emilia Aloni, 6, sebagai sebahagian daripada pertukaran tahanan pertama antara Resistance dan Israel pada Jumaat, 24 November.

Surat itu pertama kali disampaikan oleh media tentera Al-Qassam, dan telah tersebar luas di media Arab dan Timur Tengah, termasuk Agensi Berita Anadolu, Al-Jazeera dan lain-lain.

“Anak perempuan saya berasa seperti seorang ratu di Gaza,” tulis Danielle, menurut surat yang diterbitkan. “Terima kasih atas banyak masa yang anda luangkan sebagai penjaga.”

“Dia tidak pernah bertemu sesiapa pun dalam perjalanan panjang kami, dari yang tidak berpangkat kepada kepimpinan, yang tidak melayannya dengan lemah lembut, kasih sayang dan kasih sayang,” tambahnya.

Di bawah adalah surat penuh.

“Kepada para jeneral yang telah menemani saya dalam beberapa minggu kebelakangan ini, nampaknya kita akan berpisah esok, tetapi saya mengucapkan terima kasih dari lubuk hati saya untuk kemanusiaan luar biasa yang ditunjukkan kepada anak perempuan saya, Emilia.

“Kamu seperti ibu bapa kepadanya, menjemputnya ke bilik kamu bila-bila masa dia mahu. Dia mengakui perasaan seperti anda semua adalah kawannya, bukan hanya kawan, tetapi benar-benar disayangi dan baik.

“Terima kasih, terima kasih, terima kasih atas banyak masa yang anda luangkan sebagai penjaga. Terima kasih kerana bersabar dengannya dan menghujaninya dengan gula-gula, buah-buahan, dan segala-galanya yang ada walaupun bekalannya sangat terhad.

“Kanak-kanak tidak sepatutnya berada dalam kurungan, tetapi terima kasih kepada anda dan orang baik yang kami temui sepanjang perjalanan, anak perempuan saya berasa seperti seorang ratu di Gaza… Secara umum, dia mengakui berasa menjadi perhatian dunia. Dia tidak pernah bertemu sesiapa pun dalam perjalanan panjang kami, dari yang tidak berpangkat kepada kepimpinan, yang tidak melayannya dengan lembut, kasih sayang dan kasih sayang.

“Saya akan selamanya menjadi tawanan rasa syukur kerana dia tidak meninggalkan tempat ini dengan trauma psikologi seumur hidup. Saya akan ingat kelakuan baik anda, diberikan di sini walaupun situasi sukar yang anda hadapi sendiri dan kerugian teruk yang anda alami di sini di Gaza.

“Saya harap kita benar-benar boleh menjadi kawan baik di dunia ini.

“Saya doakan anda semua sihat dan sejahtera… Kesihatan dan kasih sayang kepada anda dan anak-anak keluarga anda. Terima kasih banyak-banyak.

Danielle dan Emilia” – The Palestine Chronicle

Author

Pilihan Editor