HomeGlobalTentera Israel guna anjing serang orang cedera di hospital Gaza

Tentera Israel guna anjing serang orang cedera di hospital Gaza

PEGAWAI kesihatan Gaza menggesa siasatan selepas tentera Israel dituduh menggunakan jentolak dan melepaskan anjing penyerang semasa serbuan di Hospital Kamal Adwan.

Tentera Israel menyerbu hospital minggu lalu selepas mengepung dan membedilnya selama beberapa hari.

Pada sidang akhbar pada Ahad, Munir al-Bursh, pengarah besar hospital di Genting Gaza, dan ketua jabatan pediatrik hospital itu Hussam Abu Safiya berkata, tentera Israel memusnahkan beberapa bahagian kemudahan perubatan, menafikan akses kepada bantuan, dan menyerang kesihatan pekerja, orang awam yang cedera dan terlantar mencari perlindungan.

“Pagar hospital dan persekitaran dibom, tembakan dilepaskan ke arah bangunan dalam kawasan hospital, tingkat dua menempatkan wad bersalin dibom… pengarah hospital Ahmed al-Kahlout telah ditahan dan dibawa ke lokasi yang tidak didedahkan.

“Tentera Israel mengumpulkan orang awam dan pekerja kesihatan yang kehilangan tempat tinggal, yang telah mencari perlindungan di hospital, dalam lubang besar, separuh bogel, dan melepaskan anjing penyerang ke atas mereka. Jentera pembinaan Israel merobohkan unit oksigen hospital, tangki air, arkib pusat, dan farmasi,” katanya.

“Pasukan Israel menggunakan jentolak untuk menggali lubang besar di halaman hospital dan mencampakkan kira-kira 12 mayat mereka yang telah mereka bunuh ke dalam lubang. Kami tidak tahu sama ada mana-mana yang cedera adalah antara mereka yang dilemparkan ke dalam lubang itu. Kami menuntut tindakan yang berkaitan. siasatan antarabangsa terhadap jenayah kejam ini,” tambahnya.

Abu Safiya berkata, tentera Israel melepaskan anjing penyerang ke atas orang yang cedera berusia 75 tahun, yang meninggal dunia pada hari berikutnya.

Dia berkata mereka mendengar jeritan apabila tentera Israel melalukan jentolak ke atas khemah di halaman hospital, dan mereka mengesyaki bahawa, bersama-sama dengan mayat, beberapa orang mati dihempap.

Sebelum ini, Menteri Kesihatan Palestin, Mai al-Kaila telah menggesa siasatan antarabangsa dilakukan terhadap tindakan Israel itu.

Lebih 18,700 rakyat Palestin terbunuh dalam serangan Israel sejak 7 Oktober.

Angka kematian tentera Israel dalam serangan rentas sempadan pejuang Hamas berjumlah masih dikekalkan pada 1,200 orang. – Anadolu

Author

Pilihan Editor