HomeGlobalTentera Israel kepung Hospital Kamal Adwan di utara Gaza

Tentera Israel kepung Hospital Kamal Adwan di utara Gaza

BANDAR GAZA, Palestin: Tentera Israel telah mengepung sekitar Hospital Kamal Adwan di utara Genting Gaza, kata Kementerian Kesihatan di kawasan itu Isnin.

“Nyawa pesakit di hospital berisiko,” kementerian memberi amaran dalam satu kenyataan.

Pengarah Hospital Ahmad al-Kahlout berkata, tentera Israel yang ditempatkan berhampiran kemudahan di bandar Beit Lahia “menembak sesiapa sahaja yang cuba memasuki hospital.”

“Tentera Israel mengepung hospital dengan kereta kebal dan senjata api, dan menyasarkan semua jalan menuju ke kemudahan itu,” kata Kahlout kepada Anadolu.

Menurut Kahlout, dua wanita dan dua kanak-kanak terbunuh dalam serangan Israel yang menyasarkan wad bersalin hospital itu.

Israel meneruskan serangan ketenteraannya di Genting Gaza pada 1 Disember selepas berakhirnya jeda kemanusiaan selama seminggu dengan kumpulan Palestin Hamas.

Hampir 18,205 rakyat Palestin telah terbunuh dan lebih 49,645 lagi cedera dalam serangan udara dan darat yang tidak henti-henti ke atas enklaf itu sejak 7 Oktober berikutan serangan rentas sempadan oleh Hamas, menurut pihak berkuasa kesihatan Gaza.

Angka kematian Israel dalam serangan Hamas masih dikekalkan pada jumlah 1,200, menurut angka rasmi. – Anadolu

Author

Pilihan Editor