HomeGlobalTentera Israel lancar pengeboman semalaman di seluruh Gaza, berpuluh-puluh mangsa terkorban

Tentera Israel lancar pengeboman semalaman di seluruh Gaza, berpuluh-puluh mangsa terkorban

 

TENTERA Israel melakukan beberapa siri pengeboman semalaman di seluruh Genting Gaza menyebabkan berpuluh-puluh orang terkorban dalam kalangan rakyat Palestin.

Agensi berita rasmi Palestin, WAFA melaporkan serangan udara Israel ke atas bangunan kediaman keluarga Al-Yazigi di kejiranan Sheikh Radwan di Bandar Gaza, yang menyebabkan jumlah korban yang tidak dapat ditentukan, termasuk wanita dan kanak-kanak.

Satu lagi serangan udara Israel ke atas sebuah rumah di kem pelarian Khan Younis di selatan Genting Gaza menyebabkan beberapa kematian dan kecederaan.

Beberapa kawasan di seberang kawasan Palestin menyaksikan serangan udara berat Israel yang dikenali sebagai “tali pinggang api.”

Tali pinggang api membedil kawasan tertentu dengan beberapa siri pengeboman besar-besaran dan berakhir dengan kemusnahan seluruh kawasan.

Doktor dan orang yang dipindahkan di Hospital Dar Essalam di Khan Younis menghantar panggilan kecemasan untuk melindungi mereka daripada pengeboman besar Israel di sekitar hospital, tambah WAFA.

Pihak kementerian kesihatan di Gaza masih belum menyatakan jumlah sebenar korban akibat serbuan semalaman Israel di seluruh Genting Gaza.

Israel meneruskan serangan ketenteraannya di Genting Gaza pada Jumaat selepas berakhirnya jeda kemanusiaan selama seminggu dengan kumpulan pejuang Palestin Hamas.

Sekurang-kurangnya 15,899 rakyat Palestin terbunuh dan lebih 42,000 lagi cedera dalam serangan udara dan darat yang tidak henti-henti ke atas enklaf itu sejak 7 Oktober berikutan serangan rentas sempadan oleh Hamas.

Angka kematian Israel dalam serangan Hamas berjumlah 1,200, menurut angka rasmi. – Anadolu

Author

Pilihan Editor