HomeGlobalTentera Israel tahan berpuluh-puluh lelaki dan kanak-kanak Palestin, dibogelkan di stadium

Tentera Israel tahan berpuluh-puluh lelaki dan kanak-kanak Palestin, dibogelkan di stadium

 

TENTERA Israel menangkap berpuluh-puluh rakyat Palestin di padang terbuka di sebuah stadium di Gaza pada Isnin, membogelkan mereka dan mengikat tangan mereka ke belakang, menurut gambar dan rakaman video yang dikongsi di media tempatan.

Laporan mengatakan tentera Israel mendera penduduk, termasuk lelaki, kanak-kanak dan orang tua, sebelum mengumpulkan mereka di padang terbuka.

Rakaman video menunjukkan askar Israel, diiringi kereta kebal, mengacukan senjata mereka ke arah rakyat Palestin yang ditahan yang boleh dilihat memasuki padang dalam barisan dengan tangan mereka ke udara sebelum duduk di kawasan yang ditetapkan.

Video itu berakhir dengan rakaman seorang askar Israel yang membawa bayi, dibalut dengan selimut.

Video itu, dilaporkan diambil oleh seorang wartawan foto Israel, menunjukkan bagaimana tentera Israel mengubah stadium itu menjadi pusat tahanan yang besar.

Pemantau Hak Asasi Manusia Euro-Med berkata pada 20 Disember bahawa tentera Israel menjalankan hukuman mati di lapangan terhadap orang awam, selepas menahan mereka dari rumah mereka.

Pemantau hak asasi itu memperoleh keterangan mengenai tentera Israel menyerbu rumah dan melepaskan tembakan ke arah rakyat Palestin tanpa sebab.

Euro-Med Monitor berkata, ia juga menerima keterangan serupa mengenai kekejaman yang dilakukan oleh tentera Israel di banyak kawasan yang mereka duduki, termasuk pembunuhan dan hukuman mati di lapangan.

Orang awam dibogelkan dan ditahan

Awal bulan ini, tentera Israel berkata, ia sedang mengumpulkan lelaki Palestin di utara Gaza untuk disoal siasat. Rakaman yang dikeluarkan pada masa itu menunjukkan berpuluh-puluh lelaki dilucutkan pakaian mereka, ditutup matanya, dan dengan tangan diikat, dibawa ke lokasi yang tidak didedahkan.

Seorang saksi berkata, sekurang-kurangnya tujuh lelaki telah ditembak mati oleh tentera kerana tidak mematuhi arahan tentera dengan pantas, menurut Euro-Med Monitor.

Lelaki itu dilaporkan telah ditangkap dari rumah dan sekolah yang melindungi keluarga yang kehilangan tempat tinggal di utara Genting Gaza.

Euro-Med Monitor berkata, antara mereka adalah doktor, ahli akademik, wartawan dan warga emas. Diaa al-Kahlout, seorang wartawan yang bekerja untuk saluran berita Al-Araby Al-Jadeed, dikenal pasti sebagai salah seorang lelaki yang ditahan.

Beberapa video menunjukkan mereka di kawasan perumahan sebelum dimuatkan ke dalam trak. Satu lagi foto menunjukkan mereka berbaris di kawasan berpasir terbuka. Tidak jelas ke mana mereka dibawa.

Tentera Israel tidak segera mengulas mengenai penahanan besar-besaran itu.

Beberapa media Israel berkata, lelaki itu adalah “kemungkinan” perisik Hamas tetapi tiada butiran lanjut diberikan.

Osama Hamdan, ahli biro politik Hamas, menafikan bahawa terdapat penangkapan besar-besaran terhadap ahli kumpulan itu dan menyamakan penahanan itu sebagai “kem tahanan Nazi”.

Dia memberitahu TV Al Araby bahawa rakaman itu menunjukkan “penahanan dan penderaan orang awam yang tidak bersenjata yang tidak ada kaitan dengan operasi ketenteraan”. – Middle East Eyes

Author

Pilihan Editor