HomeTeknologiGoogle kemas kini penafian, akui mod Incognito Chrome masih jejaki data pengguna

Google kemas kini penafian, akui mod Incognito Chrome masih jejaki data pengguna

GOOGLE Chrome dilaporkan telah mengemas kini mesej yang dilihat pengguna apabila mereka berada dalam “mod Incognito” berikutan penyelesaian tuntutan privasi AS$5 bilion.

Google menambah penafian yang menyatakan bahawa fungsi privasi masih mengumpul data pengguna yang boleh diakses oleh laman web dan perkhidmatannya, menurut Verge, yang mengatakan MSPowerUser yang pertama melihat perubahan itu.

Mesej baharu itu hanya boleh dilihat pada versi terkini Google Chrome, lapor Verge. Mesej sebelumnya masih kelihatan untuk sesetengah pengguna Chrome.

Sebahagian daripada penafian kekal tidak disentuh seperti maklumat yang menjelaskan bahawa laman web, majikan, sekolah dan penyedia perkhidmatan internet boleh melihat aktiviti. Halaman itu juga menyatakan bahawa sejarah pelayaran internet, kuki, data laman web dan maklumat yang dimasukkan dalam borang tidak disimpan dalam mod Incognito.

Perbandingan mesej mod Incognito asal dan dikemas kini

Mesej sebelumnya yang diterima pengguna apabila mereka berada dalam mod Incognito memberitahu pengguna bahawa “kini anda boleh layari internet secara rahsia.”
Mesej sebelumnya berbunyi: “Kini anda boleh layari internet secara rahsia dan orang lain yang menggunakan peranti ini tidak akan melihat aktiviti anda. Walau bagaimanapun, muat turun, penanda halaman dan item senarai bacaan akan disimpan. Ketahui lebih lanjut.”

Menurut Verge, mesej baharu itu berbunyi: “Orang lain yang menggunakan peranti ini tidak akan melihat aktiviti anda, jadi anda boleh melayari internet secara lebih rahsia. Ini tidak akan mengubah cara data dikumpulkan oleh laman web yang anda lawati dan perkhidmatan yang mereka gunakan, termasuk Google. Muat turun, penanda halaman dan item senarai bacaan akan disimpan. Ketahui lebih lanjut.”

Mesej sebelumnya juga memberi pengguna pilihan untuk menyekat kuki pihak ketiga yang menghalang laman web daripada menjejak aktiviti internet.

Tuntutan undang-undang dakwa Google intip pengguna

Kemas kini itu dibuat selepas syarikat itu bersetuju pada 28 Disember untuk menyelesaikan tuntutan mahkamah satu pihak sebanyak AS$5 bilion yang mendakwa platform itu menggunakan pelayar peribadi untuk menjejaki penggunaan internet, menurut Associated Press.

Tuntutan privasi yang difailkan pada tahun 2020 mendakwa bahawa Google mengelirukan pengguna untuk menganggap aktiviti internet mereka tidak terhad kepada syarikat itu. Plaintif juga mendakwa bahawa syarikat itu menggunakan teknologi pengiklanan untuk mengkatalogkan lawatan tapak mereka dan menggunakan “maklumat yang tidak boleh dipertanggungjawabkan” di bawah persepsi palsu tentang privasi.

Penyelesaian itu masih memerlukan kelulusan hakim persekutuan dan AP melaporkan bahawa perjanjian penyelesaian akhir akan dibentangkan di mahkamah selewat-lewatnya pada 24 Februari.

“Kami berbesar hati untuk menyelesaikan kes ini, yang telah lama kami pertikaikan, dan akan memberikan lebih banyak maklumat kepada pengguna tentang Mod Incognito,” kata jurucakap Google, José Castañeda dalam satu kenyataan. “Mod Incognito dalam Chrome akan terus memberi orang pilihan untuk melayari internet tanpa aktiviti mereka disimpan ke pelayar atau peranti mereka.”

Google tidak menjawab soalan USA TODAY tentang penafian mod Incognito yang dikemas kini.

Author

Pilihan Editor