HomeGlobalLabel 'pengganas global' oleh AS tak halang Houthi terus sokong Palestin

Label ‘pengganas global’ oleh AS tak halang Houthi terus sokong Palestin

SANAA, Yaman: Kumpulan Houthi Yaman berkata pada Rabu bahawa keputusan Amerika Syarikat (AS) untuk menamakan semula kumpulan itu sebagai ‘pengganas global’ tidak akan menghalang mereka daripada menyokong Palestin.

“Keputusan AS tidak akan memberi kesan di peringkat bawah,” kata jurucakap Houthi Mohamed Abdel-Salam kepada televisyen Al Jazeera yang berpangkalan di Qatar.

“Pelabelan Amerika tidak akan menghalang kami daripada menyokong Palestin dan rakyat Palestin,” katanya. “Keputusan AS hanya akan meningkatkan kepatuhan kami kepada pendirian kami dalam menyokong rakyat Palestin.”

Keputusan Rabu itu mengubah keputusan awal AS pada 2021 untuk mengeluarkan Houthi daripada Senarai Khas Pengganas Global yang Ditetapkan (SDGT) oleh AS.

Ketegangan semakin memuncak di Laut Merah di tengah-tengah serangan Houthi ke atas kapal komersial yang disyaki mempunyai kaitan dengan Israel.

Houthi berkata, serangan mereka bertujuan untuk menekan Tel Aviv supaya menghentikan serangan mautnya di Genting Gaza, yang telah membunuh sekurang-kurangnya 24,448 orang sejak serangan rentas sempadan oleh Hamas pada 7 Oktober lalu.

AS dan UK melancarkan serangan udara terhadap sasaran Houthi di Yaman dalam beberapa hari kebelakangan ini sebagai tindakan balas terhadap serangan itu, yang telah menimbulkan kebimbangan mengenai serangan baharu inflasi dan gangguan rantaian bekalan.

Laut Merah adalah salah satu laluan laut yang paling kerap digunakan di dunia untuk penghantaran minyak dan bahan api. – Anadolu

Author

Pilihan Editor