HomeGlobalPuluhan orang awam terbunuh, cedera dalam serangan berterusan Israel ke atas Gaza

Puluhan orang awam terbunuh, cedera dalam serangan berterusan Israel ke atas Gaza

 

GAZA: Berpuluh-puluh orang awam, kebanyakannya kanak-kanak dan wanita, terbunuh dan cedera pada malam Ahad dalam pengeboman berterusan Israel di kawasan berbeza di Genting Gaza.

Menurut sumber tempatan, 10 orang awam terbunuh dan yang lain cedera dalam serangan Israel ke atas sebuah rumah milik keluarga Shahada di kem pelarian al-Shati di sebelah barat Kota Gaza, lapor WAFA.

Sekurang-kurangnya 23 orang awam turut terbunuh dan yang lain cedera dalam serangan udara Israel yang menyasarkan sebuah rumah bertingkat milik keluarga al-Matwi di barat kem Nuseirat, di tengah genting.

Pesawat perang Israel juga melancarkan beberapa siri serangan ke atas Bandar Gaza dan kawasan selatannya.

Jet Israel mengebom sebuah rumah di kawasan al-Sawarha, mengakibatkan empat orang terbunuh dan beberapa lagi cedera. Dua orang juga dilaporkan hilang di bawah runtuhan.

Sumber perubatan melaporkan bahawa tentera Israel telah melakukan 38 pembunuhan beramai-ramai di Genting Gaza dalam tempoh 48 jam sebelum Ahad, membunuh 350 orang, di mana sekurang-kurangnya 24 terbunuh dalam serangan Israel ke atas Khan Yunis, di selatan Gaza.

Sementara itu, bot tentera laut Israel melepaskan tembakan mesin berat mereka menyerang beberapa kawasan kejiranan, termasuk Sheikh Ijlin, Tel al-Hawa, Nasser dan Sheikh Radwan serta pinggir kem al-Shati.

Pesawat perang Israel juga menyerang khemah orang yang berpindah yang terbentang di sepanjang pantai bandar Rafah.

Persatuan Bulan Sabit Merah Palestin (PCRS) melaporkan bahawa orang awam terpaksa mengebumikan tiga orang yang dipindahkan, yang terbunuh berikutan tembakan Israel, di dalam halaman Hospital Al-Amal di Khan Yunis akibat serangan Israel yang semakin sengit di kawasan sekitarnya.

Mayat 35 orang yang turut terkorban dalam serangan Israel telah dikebumikan di dalam kubur besar di dalam Kompleks Perubatan Nasser akibat pertambahan mayat selepas gagal sampai ke tanah perkuburan akibat pengeboman Israel yang berterusan.

Sumber berkata, kereta kebal Israel kekal ditempatkan di pintu luar Hospital Al-Amal, di tengah-tengah tembakan berterusan untuk menghalang sebarang pergerakan di dalam hospital dan ibu pejabat PRCS di Khan Yunis.

Menurut sumber, pasukan tentera Israel melepaskan tembakan terus ke arah sebuah ambulans yang diletakkan di halaman hospital Al-Amal.

Jumlah orang awam yang terbunuh sejak permulaan pencerobohan di Genting Gaza pada 7 Oktober telah meningkat kepada 26,422. Kira-kira 65,087 yang lain turut cedera.

Author

Pilihan Editor